Jubileum: 50 jaar Europese samenwerking op onderwijs gevierd met blik op de toekomst

Brussel, België – Op 13 juni 2024 organiseerden het Belgische voorzitterschap van de Raad van de EU en het Secretariaat-generaal van de Raad een conferentie ter viering van 50 jaar samenwerking op het gebied van onderwijs en training in Europa. Dit evenement markeerde de 50e verjaardag van de Opleidingscommissie, een belangrijke pijler in de ontwikkeling van Europees onderwijsbeleid.

Opleidingscommissie viert halve eeuw

De Opleidingscommissie, opgericht op 6 juni 1974, heeft de afgelopen vijf decennia een cruciale rol gespeeld in het bevorderen van samenwerking tussen EU-lidstaten op het gebied van onderwijs en training. De conferentie bracht huidige en voormalige leden van de commissie samen, evenals belangrijke bijdragers en belanghebbenden uit heel Europa.

Vooraanstaande sprekers

Onder de sprekers waren Herman De Croo, Minister van Staat en voormalig minister van Onderwijs in België; Doris Pack, voormalig voorzitter van de Commissie voor Cultuur en Onderwijs van het Europees Parlement; en Viviane Reding, voormalig Europees commissaris en lid van het Europees Parlement. Zij bespraken de prestaties van de Opleidingscommissie, waaronder het succesvolle Erasmus+ programma.

Toekomstvisies

Herman De Croo benadrukte het belang van wederzijdse erkenning van diploma’s en vroegtijdige educatie. Viviane Reding pleitte voor meer vrouwen in de STEM- en ICT-sectoren, waarbij zij wees op de lage percentages vrouwen in deze velden en het belang van technologie in de toekomst. Doris Pack beklemtoonde de rol van leraren in het bevorderen van burgerschapsonderwijs.

Paneldiscussie

Vertegenwoordigers van de European University Association, de Association for Teacher Education in Europe, het Lifelong Learning Platform en de European Students’ Union namen deel aan een paneldiscussie over de toekomst van het Europese Onderwijsgebied. President van de Association for Teacher Education in Europe, Mr. Heijnen, benadrukte het belang van sterke initiële lerarenopleiding en voortdurende professionele ontwikkeling.

Betrokkenheid van belanghebbenden

Mrs. Xhomaqi, directeur van het Lifelong Learning Platform, onderstreepte het belang van samenwerking tussen commissies en het betrekken van verschillende stakeholders bij beleidsvorming. Horia Honita van de European Student’s Network beklemtoonde de noodzaak van opvolging van aanbevelingen en nationale betrokkenheid bij beleidsuitvoering.

Europese impact

Mrs. Crowfoot, secretaris-generaal van de European University Association, benadrukte dat “EU-beleid verandering stimuleert” en riep op tot betere synergie tussen verschillende beleidsprocessen, zoals het Europese Onderwijsgebied, het Europese Hoger Onderwijsgebied en het Europese Onderzoekgebied.