Roeselare zet zichzelf op de kaart met vernieuwende aanpak voor handel en beleving

10 december 2024

Roeselare heeft opnieuw laten zien dat het een stad is die vooruitdenkt. Op 10 december trok de stad de aandacht van afgevaardigden uit 14 Belgische en Franse steden, die kwamen leren van de succesvolle strategieën waarmee Roeselare haar winkelkern nieuw leven heeft ingeblazen. Met initiatieven gericht op ondernemers, beleving en innovatie maakt Roeselare indruk op internationaal niveau.

De kracht van clustering en innovatie

Onder de vlag van het transnationale Interreg-project COMMERCE! heeft Roeselare haar kernwinkelgebied aangepakt. Door een combinatie van gerichte acquisitie, begeleiding en beleving wordt de stad steeds aantrekkelijker voor ondernemers en bezoekers. Voorbeelden zoals de succesvolle overname en vernieuwing van Optiek Hoet tonen aan hoe de stad ondernemers actief ondersteunt. Daarnaast weten ook internationale ketens zoals Mon Choix, Mellon en Hawaiian Pokébowl de weg naar Roeselare te vinden.

Winkelen en handel drijven zitten diepgeworteld in het DNA van Roeselare. Al in de 9de eeuw werden er marktrechten verleend, lang voordat de stad officieel werd erkend. Ook nu zetten wij volop in op verschillende retailinitiatieven om onze winkelstad te versterken. En dat zorgt ervoor dat Roeselare een aantrekkelijke locatie is en blijft voor ondernemers.
Burgemeester Kris Declercq van Roeselare
Tweet

Beleving als sleutel tot succes

Roeselare profileert zich niet alleen als winkelstad, maar ook als een stad waar beleving centraal staat. Door het winkelgebied sfeervol aan te kleden, blijft het stadscentrum aantrekkelijk voor bezoekers, zelfs na sluitingstijd. Van kerstdecoraties tot het kleuren van de stad tijdens het wielerseizoen, elk moment krijgt een unieke invulling. Samenwerkingen met nationale media versterken deze inspanningen en zorgen voor extra zichtbaarheid.

Internationale samenwerking en kennisdeling

Het bezoek op 10 december markeerde de start van een grensoverschrijdende samenwerking met 14 steden uit België en Frankrijk. Tijdens een feestelijke ontvangst in het nieuwe stadhuis en een inspirerende citytour werden ideeën en ervaringen gedeeld om stedelijke handelscentra te versterken. De stad Roeselare fungeerde als gastheer en voorbeeldstad binnen het COMMERCE!-project, dat zich richt op kernversterking en lokale handel.

Een toekomstgericht handelsbeleid

Met gerichte investeringen en een innovatieve visie bewijst Roeselare dat handel en stadsbeleving hand in hand kunnen gaan. De aanpak dient niet alleen als inspiratie voor andere steden, maar versterkt ook de positie van Roeselare als economische trekpleister in de regio.