Strenge controle op afleiding in Gent: 263 rijbewijzen ingetrokken

18 februari 2025
Intensieve handhaving in Oost-Vlaanderen
Op 12 en 13 februari 2025 werd het parket en de politiezones van Oost-Vlaanderen een landelijke controle van 48 uur uit. In Gent en zichtbare gebieden lag de nadruk op afleiding tijdens het rijden, met bijzondere aandacht voor bestuurders die hun smartphone hanteren. Tijdens deze dominante handhaving werd het rijbewijs telkens voor vijftien dagen aangetrokken door iemand rijdend een toestel gebruikt of vasthield.
Strengere regels sinds december 2024
Het parket in Oost-Vlaanderen voerde in december 2024 een strengere aanpak in, waardoor de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs niet langer beperkt blijft tot beroepschauffeurs, herhaaldelijke overtreders of situaties met gevaarlijk rijgedrag. Dit nieuwe beleid is gericht op iedere bestuurder die een scherm manipuleert achter het stuur en dit zonder onderscheid.
Tijdens deze actie in Oost-Vlaanderen zijn zeker 263 rijbewijzen geïngetrokken. Dat toont aan dat handhaving geen overbodige luxe is. De politie en het parket hebben door eerdere campagnes schijnbaar duidelijk te maken dat elk gebruik van een smartphone in het verkeer een aanzienlijk risico met zich meebrengt. De recente cijfers bevestigen dat toezicht noodzakelijk blijft, mede om de veiligheid van alle weggebruikers te verbeteren. Door dit voorval wordt duidelijk dat een krachtig en effectief optreden ook onmiddelijk effect kan hebben op het rijgedrag van bestuurders! Professionals die met deze situatie te maken krijgen, zien direct wat de consequenties zijn van afleiding in het verkeer. Dat versterkt veiligere wegen en vermindert ongevallen.


