Vlaams Belang claimt ophef in Bredene: Theaterstuk voor kinderen te volwassen bevonden
Ophef in Bredene: Theaterstuk voor kinderen te volwassen bevonden
In Bredene heeft een theatervoorstelling voor jonge kinderen op 17 september 2024 geleid tot verontwaardigde reacties van ouders en inwoners. Het stuk, getiteld “Ark van No Way”, werd getoond aan kinderen van de eerste graad in het lager onderwijs en heeft veel controverse opgeroepen vanwege de volwassen thema’s die het aansneed.
Bezorgdheid over de inhoud van de voorstelling
De voorstelling draait om een papegaai die zowel mannelijk als vrouwelijk is, een concept dat sommige ouders te ingewikkeld en verwarrend vonden voor kinderen van zo’n jonge leeftijd. Er wordt kritiek geuit op het feit dat deze thema’s worden geïntroduceerd op een moment in het leven van kinderen waarop ze hier nog niet klaar voor zouden zijn.
Confrontatie met volwassen beelden
Wat de meeste bezorgdheid opriep, was een scène waarin een afbeelding van een mannelijk geslachtsdeel werd getoond. Ouders vinden het onacceptabel dat dit soort beelden worden gepresenteerd aan kinderen van de lagere schoolleeftijd. Niels Delbaere, van Vlaams Belang, stelt dat dit soort volwassen thema’s niet thuishoren in het onderwijs voor zulke jonge leerlingen.
Oproep tot heroverweging door het gemeentebestuur
Niels Delbaere en andere ouders vragen zich af waarom hun kinderen worden geconfronteerd met deze volwassen thema’s. Ze roepen het gemeentebestuur van Bredene op om zorgvuldig na te denken over de keuzes die worden gemaakt in educatieve programma’s voor kinderen. De ouders pleiten voor een opvoeding waarin de jeugd wordt beschermd tegen thema’s waar ze volgens hen nog niet klaar voor zijn.
“Laat onze kinderen gewoon kind zijn,” benadrukken veel ouders. Ze vragen om een herziening van het culturele beleid in de gemeente en roepen op tot meer aandacht voor wat zij beschouwen als gepaste educatieve inhoud voor deze leeftijdsgroep. De voorstelling in Bredene heeft een breed debat op gang gebracht over wat wel en niet geschikt is voor jonge kinderen. De vraag blijft: moeten scholen en gemeenten volwassen thema’s vermijden in het onderwijs voor de allerkleinsten?
De Ark van No Way: Een kritische kijk op de wereld in een speelse voorstelling
Of: de ver(w)arming van de aarde is een voorstelling voor alle geslachten vanaf 6 jaar, waarin Ward Bal, Jos Dom en Johan De Paepe de hoofdrollen vertolken. De regie is in handen van Dirk Roofthooft, die ook als stem de rol van meneer G.O.D. vertolkt.
Verhaal met een diepe onderlaag
In de voorstelling De Ark van No Way heerst er waterschaarste op aarde. De bevers, die vroeger dammen bouwden om te overleven, vragen zich af wat hun bestaan nog waard is nu het water opraakt. De redding lijkt te komen van Juffrouw Papegaai, die de bevers opdraagt een ark te bouwen. Haar baas, meneer No Way, is de CEO van de firma G.O.D. en heeft besloten om de aarde schoon te vegen met een zondvloed, boos over hoe de mensen de schepping hebben verwoest. Maar al snel ontdekken de bevers dat slechts één mannetje en één vrouwtje van elke diersoort mee mogen op de ark. Twee mannetjes? “No way!” roept meneer No Way.
Thematiek
De voorstelling speelt met zware thema’s zoals waterschaarste, het overleven van diersoorten, en de vraag naar wat rechtvaardig is in tijden van crisis. Het laat kinderen op een speelse manier kennismaken met belangrijke vraagstukken over voortrekkers en achterblijvers, over het spanningsveld tussen eigenbelang en compassie, en over hoe de maatschappij omgaat met de aarde en haar inwoners.
Kritisch en poëtisch
De Ark van No Way combineert humor en poëzie met een serieuze ondertoon. Het is een spannende voorstelling die kinderen en volwassenen uitdaagt na te denken over thema’s als recht en onrecht, en hoe deze soms door elkaar heen kunnen lopen.
Cast en crew
- Tekst: Johan De Paepe
- Spel: Ward Bal, Johan De Paepe, Jos Dom
- Stem meneer G.O.D.: Dirk Roofthooft
- Techniek en decor: Rudy Wagemans
- Kostuums: Elvira Van Bavickhove
- Tekeningen: Harriet Wouters
- Foto’s: Noortje Wagemans, Bernard Le Boudec, Stef De Koninck
Deze voorstelling brengt juist op unieke wijze tekst, muziek en beeld samen in een fantasierijke en kritische reflectie op de wereld zoals die vandaag de dag is.