Zijn de gemeenteraadsverkiezingen het moment voor echte verandering in het openbaar vervoer?

06 oktober 2024

Openbaar vervoer in Vlaanderen: gemeenten aan zet

De gemeenteraadsverkiezingen van aanstaande zondag beloven meer te zijn dan een keuze voor nieuwe bestuurders. Terwijl de macht over het openbaar vervoer meer en meer naar lokale besturen verschuift, worden de problemen rond de invoering van het concept ‘basisbereikbaarheid’ steeds zichtbaarder. Gemeenten klagen over een minimale dienstverlening, ondanks hun betrokkenheid bij de oorspronkelijke plannen. Het lijkt erop dat de budgetbeperkingen van De Lijn, opgelegd door de Vlaamse regering, de grootste boosdoener zijn.

De Lijn onder druk: ‘Organisatie op het tandvlees’

Sinds de besparingsrondes van de laatste twaalf jaar kampt De Lijn met een chronisch tekort aan personeel, verouderd materieel en een te klein budget. De gevolgen zijn zichtbaar in heel Vlaanderen: een ontoereikend aanbod van openbaar vervoer, en steeds meer (lokale) politici die De Lijn de schuld geven. Het nieuwe concept van basisbereikbaarheid, dat sinds 2023 in werking is, lijkt bovendien niet aan de noden van de reizigers te voldoen.

Brugge wil minder bussen, maar tegen welke prijs?

In steden zoals Brugge is de vraag naar minder bussen in de stadskern groot. Maar deze trend naar kleinere, elektrische pendelbussen die randparkings met het centrum verbinden, heeft zijn keerzijde. Door het afschaffen van maar liefst 192 haltes in Brugge, worden diensten zoals tandartsen en winkels moeilijk bereikbaar. De weinige stadsbuslijnen die nog wel rijden, zoals de lijnen 1 en 2 in Brugge, zitten overvol. Nu wil het stadsbestuur zelfs deze buslijnen vervangen door nóg kleinere busjes, die om de vijf minuten zouden moeten rijden om aan de vraag te voldoen. Dit lijkt echter budgettair niet haalbaar.

Lokale besturen verantwoordelijk voor de chaos?

Lokale politici erkennen nu steeds meer dat ze de impact van basisbereikbaarheid hebben onderschat. De vraag naar aanpassingen en uitbreidingen van het openbaar vervoernetwerk neemt toe, maar de budgetneutraliteit dwingt tot pijnlijke keuzes. Het uitbreiden van het aanbod op de ene plek betekent automatisch het schrappen van lijnen elders.

De Verenigde Supporters Openbaar Vervoer roepen op tot actie

De Verenigde Supporters Openbaar Vervoer (VSOV) hebben hun bevindingen verzameld en pleiten voor duidelijke keuzes in de gemeenteraadsverkiezingen. Ze vragen dat openbaar vervoer weer prioriteit krijgt, zowel binnen de stedelijke kernen als in de verbindingen naar de periferie. De VSOV benadrukt het belang van het openbaar vervoer niet alleen voor de bereikbaarheid, maar ook voor het klimaat. Wat zal de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit doen? Krijgen de gemeenten voldoende middelen en verantwoordelijkheid om het openbaar vervoer weer op de rails te krijgen? Zondag kan het begin zijn van een broodnodige verandering, maar alleen als er echt naar het openbaar vervoer wordt gekeken.

De Verenigde Supporters Openbaar Vervoer roepen op tot actie

De ‘Verenigde Supporters Openbaar Vervoer’ blijven pleiten voor een beter openbaar vervoerssysteem in Vlaanderen. Ze nodigen burgers uit om hun bezorgdheden over de nieuwe vervoersplannen te delen via een speciaal meldingsformulier. De organisatie is actief op verschillende sociale mediakanalen, waar ze hun visie en updates delen.

Contactinformatie:

Email: FlexbusKB@gmail.com
Website: verenigde-supporters-openbaar-vervoer2.webnode.be
Facebook: Verenigde Supporters Openbaar Vervoer op Facebook
Instagram: verenigde.supporters.ov op Instagram

Meldingsformulier:

Bezorgdheden over de nieuwe vervoersplannen kunnen gedeeld worden via dit formulier.

Nationaal manifest:

Lees het manifest “Samen op weg naar een Mobiel Vlaanderen” op verenigde-supporters-ov-manifest.blogspot.com.