Boek ‘Allah n’a rien à faire dans ma classe’ wordt morgen voorgesteld in Europees Parlement na eerdere bedreigingen

9 december 2024

Indringend boek over islamisme in scholen gepresenteerd na afgelaste voorstelling

Morgen, dinsdag 10 december 2024, wordt het controversiële boek Allah n’a rien à faire dans ma classe voorgesteld in het Europees Parlement in Brussel. De voorstelling, georganiseerd door Europarlementsleden Assita Kanko (N-VA) en François-Xavier Bellamy (Les Républicains, Frankrijk), biedt de auteurs Jean-Pierre Martin en Laurence D’Hondt de gelegenheid om hun alarmkreet over sluipend islamisme in het onderwijs toe te lichten.

Het boek brengt schrijnende getuigenissen van leerkrachten die dagelijks worden geconfronteerd met godsdienstige radicalisering in Belgische scholen. Deze gebeurtenis vindt plaats na de gedwongen annulering van een eerdere voorstelling in de Fnac in Sint-Lambrechts-Woluwe vanwege bedreigingen door radicale moslims.

Leerkrachten geïsoleerd door religieuze druk

De auteurs beschrijven hoe docenten zich vaak geïsoleerd en bedreigd voelen door de groeiende invloed van islamitische normen in hun klassen. Vooral lessen over gevoelige onderwerpen zoals evolutieleer worden steeds vaker aangevochten. Ook blijkt uit de getuigenissen dat leerkrachten worden uitgescholden en geïntimideerd wanneer zij principes zoals een hoofddoekverbod verdedigen.

Zelfs jonge kinderen zouden seksistische opmerkingen maken, terwijl meisjes onder druk worden gezet om zich aan te passen aan islamitische kledingregels. Het boek schetst een somber beeld van de toegenomen groepsdruk onder leerlingen om islamitische gewoonten, zoals vasten tijdens schooluren, te volgen.

Vrijheid van meningsuiting in het onderwijs onder druk

Assita Kanko benadrukt het belang van deze boekvoorstelling: “Het annuleren van de vorige voorstelling laat zien hoe moeilijk het is geworden om islamitische radicalisering in ons onderwijs aan te kaarten. Deze problematiek ondermijnt niet alleen de vrijheid van meningsuiting, maar ook de basis van ons onderwijssysteem.”

Zij pleit ervoor om moeilijke gesprekken niet uit de weg te gaan en stelt dat dit debat essentieel is voor de bescherming van de vrije meningsuiting, vooral op scholen.