Diksmuids limonademerk Rubis keert na 47 jaar terug

11 mei 2026

Diksmuide krijgt na 47 jaar opnieuw een eigen limonademerk. Nachtraaf brengt vanaf vrijdag 15 mei 2026 Rubis terug op de markt in glazen flesjes van 20 centiliter. De frisdranken zullen te koop zijn en geproefd kunnen worden bij Nachtraaf in de G.B. Jacquesstraat 21 in Diksmuide.

Nieuwe plaats voor een oude naam

De terugkeer van Rubis sluit aan bij de opening van de beleefwinkel met proeverij in de G.B. Jacquesstraat. Nachtraaf wil er naast alcoholvrij bier ook een alternatief aanbieden voor mensen die geen bier drinken, en voor jongeren en kinderen.

Zaakvoerder Lieven Onraedt ziet dat het consumentengedrag verandert. De aandacht voor zware degustatiebieren verschuift naar lichte, alcoholarme en alcoholvrije dranken. Volgens hem is dat inzicht niet nieuw. Al vanaf het einde van de negentiende eeuw hadden steden en dorpen vaak een eigen brouwerij, waar naast bier ook limonades, waters en spuitwater werden gemaakt.

Die brouwerijen waren nauw betrokken bij cafés, lokale handel en leveringen aan huis. De brouwer bracht bier, maar ook limonade voor kinderen en spuitwater voor huishoudens. Die traditie verdween grotendeels in de jaren 1970 en 1980, toen lokale merken het moeilijk kregen tegenover grote internationale frisdrankmerken met ruime marketingbudgetten.

Robijn op het etiket

Nachtraaf vond de inspiratie voor de nieuwe frisdrank in Diksmuide zelf. Rubis was vroeger bekend bij vele generaties Diksmuidelingen. De witte, gele en rode limonade uit de limonadefabriek aan de Kleine Dijk waren jarenlang een begrip in de stad.

De naam Rubis verwees naar robijn, de rode edelsteen die vroeger op de etiketten stond. Ook in de nieuwe versie krijgt die edelsteen opnieuw een plaats. Hij staat als puntje op de i in het logo. Het etiket verwijst in retrostijl naar het vroegere merkbeeld.

Limonade uit de Kleine Dijk

De productie van limonade in Diksmuide startte al in 1936 op de site langs de Kleine Dijk. Op die plaats stond sinds 1814 een brouwerij. Na de Eerste Wereldoorlog groeide er vanuit het puin een drankenhandel. Het laatste flesje van de Diksmuidse limonadefabriek werd in 1979 gevuld.

Op de site werd in 1960 een put geboord van ongeveer 260 meter diep. Daaruit werd water opgepompt voor de productie van limonades. De put kreeg daardoor de bijnaam de limonadebron. Die put bestaat nog altijd en behoort tot de diepste uit de streek.

Voor de nieuwe Rubis vond Lieven Onraedt een kleine producent in de Vlaamse Ardennen. Die bestaat sinds 1938 en pompt vandaag nog altijd water op uit een boorput van 230 meter diep. Door die gelijkaardige achtergrond ging Nachtraaf met de producent in gesprek over recepten voor de nieuwe frisdranken.

Citroen, sinaas en cola

Rubis Citroen en Rubis Sinaas brengen de vroegere witte en gele limonade terug. De rode limonade keert voorlopig niet terug, omdat de interesse in grenadine volgens Nachtraaf sterk is afgenomen. Er wordt wel nagedacht over een rode variant met kersen- of frambozensmaak.

Ook Rubis Cola komt op de markt. Lieven Onraedt wil daarmee geen bestaande colamerken nadoen. De cola moet volgens hem vooral doen denken aan de smaak van colasnoepjes en lolly’s van vroeger.

Naast de klassieke smaken zet Nachtraaf ook in op eigentijdse frisdranken. Rubis Tonic, Rubis Mojito en Rubis Gember-Limoen bevatten minder suiker en worden aangevuld met agavesiroop. Ook opgepompt water en spuitwater zullen verkrijgbaar zijn.

Bronnen:
Lieven Onraedt, zaakvoerder Nachtraaf

Andy Vermaut +32499357495 (Als je een probleem hebt met de inhoud van een artikel, kan je me altijd mailen op info@indegazette.be – best zo weinig mogelijk mensen in cc zetten, want anders komt dit in de spamfilter terecht. Voor elk artikel geldt een recht op antwoord van betrokkenen tot 3 maanden na publicatie van het artikel. AI wordt gebruikt als redactioneel hulpmiddel. De journalist controleerde de inhoud en feiten.)