Drones rond Europese bases en luchthavens: een jaar vol stilgelegde startbanen en onbeantwoorde vragen

3 november 2025

Golf van meldingen sinds nazomer 2025

Sinds half september duiken in meerdere landen in korte tijd onbekende drones op bij vliegvelden en militaire sites. Een extern monitoringsplatform registreerde minstens achttien verdachte toestellen in Denemarken, Zweden, Noorwegen en Duitsland vanaf 16 september, vaak in de nabijheid van vliegvelden.

Luchthavens dicht, passagiers vast

Copenhagen Airport legde op 22 september het verkeer bijna vier uur stil na meldingen over twee à drie grotere drones in de omgeving; tientallen vluchten weken uit. Kort daarop volgden nieuwe meldingen in de regio. In München ging het begin oktober twee keer in minder dan 24 uur mis: eerst een avondsluiting met 17 annuleringen en 15 omleidingen, daarna opnieuw een stremming. Honderden passagiers brachten de nacht door in de terminal. Enkele dagen eerder waren al verstoringen gemeld in Denemarken en Noorwegen. Ook Berlijn-Brandenburg moest tijdelijk sluiten na dronewaarnemingen.

Militaire installaties in beeld

In Denemarken werden tussen 22 en 28 september drones gemeld bij meerdere vliegvelden én bij de luchtmachtbasissen Skrydstrup en Karup. Verder werden toestellen gesignaleerd bij de Noorse luchtmachtbasis Ørland en bij Brønnøysund Airport; in Litouwen leidde activiteit tot vertragingen bij de luchthaven van Vilnius. België opende begin november een onderzoek na herhaalde drones boven Luchtmachtbasis Kleine Brogel in Limburg. Een helikopter en politievoertuigen zetten de achtervolging in; een jammer kreeg de toestellen niet uit de lucht. De minister van Defensie noemde het een gerichte actie tegen de basis.

Beperkte attributie, groeiende zorgen

Autoriteiten houden alle opties open, van individuen met commerciële toestellen tot statelijke actoren. Officiële bevestiging ontbreekt, maar de opeenstapeling van incidenten dwingt landen tot maatregelen: het Verenigd Koninkrijk werkt aan nieuwe bevoegdheden om verdachte drones rond militaire basisgebieden neer te halen.

Waarom detectie en tegenmaatregelen lastig blijven

Drones vliegen laag, klein en traag. Ze duiken op in slecht verlichte zones rond perimeters, vaak ’s avonds of ’s nachts, waardoor piloten niet altijd direct te typeren zijn. Helikopters, camera’s en radar helpen, maar leveren niet altijd identificatie op. Dat bleek in München en Kopenhagen: er waren duidelijke meldingen, toch bleef de herkomst onbekend en moest het vliegverkeer uit veiligheidsoverwegingen worden stilgelegd.

Wat verandert er nu aan de lijn?

Landen testen versneld systemen voor detectie en verstoring, variërend van radiofrequentie-sensoren tot geïntegreerde luchtverdediging rond strategische objecten. Luchtvaartautoriteiten verfijnen samen met politie en krijgsmacht de procedures om sneller te beslissen over luchtruimsluitingen en heropening. Het doel: de drempel om te verstoren verlagen zonder onnodig vliegverkeer plat te leggen. Overheidsplannen in Londen en gezamenlijke oefeningen in Noord-Europa passen in dat patroon.

Bronnen
Reuters (Copenhagen Airport; drone-stremming en cybersecuritykader, 22 sept. 2025; Kleine Brogel-onderzoek, 2 nov. 2025; VK-bevoegdheden tegen drones, 20 okt. 2025) • AP (München twee sluitingen in etmaal, okt. 2025) • The Guardian (München heropening en context, 3 okt. 2025; VK-maatregelen, 20 okt. 2025) • EURO-SD (incidenten Denemarken/Noorwegen/Litouwen, 2 okt. 2025) • FRANCE 24 (Berlijn-sluiting wegens drones, 2025) • Overige Europese en nationale veiligheidsbronnen en luchthavenrapporten.

Andy Vermaut +32499357495