Gemeenteraadsverkiezingen: waarom openbaar vervoer uit de campagne verdwijnt

12 oktober 2024

Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht vragen de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer (VSOV) aandacht voor de vergeten tram- en busgebruikers. Terwijl auto’s centraal blijven staan in mobiliteitsplannen, lijken politici het openbaar vervoer te negeren, met als gevolg een groeiende vervoersarmoede in Vlaanderen.

Vervoersarmoede door slecht mobiliteitsbeleid

De invoering van de basisbereikbaarheid, bedoeld om de mobiliteit te verbeteren, heeft bij veel burgers juist het tegenovergestelde effect gehad. De maatregelen leidden tot vervoersarmoede, vooral voor mensen die niet kunnen rekenen op de fiets als alternatief. Veel gemeenten duwden de bussen uit hun centrum vanwege hun grootte, maar auto’s blijven welkom. Een logica die moeilijk te begrijpen is in een Vlaanderen dat naar een modal shift streeft, waarbij de helft van de mobiliteit milieuvriendelijk zou moeten zijn.

Politici zonder band met het openbaar vervoer

Veel politici nemen nauwelijks de bus, waardoor ze vaak niet begrijpen wat zich dagelijks afspeelt onder de reizigers. Het gemak waarmee De Lijn de schuld krijgt voor de problemen, is volgens de VSOV niet eerlijk. Daarnaast missen essentiële locaties zoals klinieken, scholen en woonzorgcentra nu vaak een verbinding met het openbaar vervoer, terwijl de flexbussen ontoereikend zijn door een gebrek aan middelen. Dit gebrek aan kennis en betrokkenheid bij het openbaar vervoer is schrijnend.

Geen aandacht voor openbaar vervoer in campagnes

In de meeste verkiezingscampagnes wordt het belang van openbaar vervoer nauwelijks aangekaart. Het lijkt alsof mensen die de bus nemen, niet meetellen. De Verenigde Supporters Openbaar Vervoer roepen de nieuwe stads- en gemeentebesturen op om meer oog te hebben voor de behoeften van de reizigers. Zij pleiten voor een betere bus- en tramverbinding en wijzen op het belang van investeringen in het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer dat het verschil kan maken, kost geld, maar slecht openbaar vervoer nauwelijks minder.

De oproep van de VSOV: werk aan beter openbaar vervoer

De VSOV benadrukt dat het tijd is om de politieke blik te verbreden en openbaar vervoer weer serieus te nemen. Als de nieuwe minister van Mobiliteit de noden van de openbaarvervoergebruikers negeert, blijft Vlaanderen vastzitten in een autogericht mobiliteitsmodel dat de verkeersdruk alleen maar verergert.