Diksmuide: Na ongunstige doorlichting in mei 2023: Intensief verbetertraject voor Kadens onder leiding van Marc De Keyrel

1 juni 2024

Diksmuide – Clemens non Papa, de kunstenacademie van Kadens, staat voor grote uitdagingen na een ongunstige doorlichting in mei 2023. Onder leiding van tweede schepen Marc De Keyrel (CD&V) en een intensief begeleidingsproject door OVSG, gestart in september 2023, wordt hard gewerkt aan de verbetering van het artistieke pedagogische plan (APP).

Intensieve begeleiding en samenwerking

Vanaf september 2023 begon een intens begeleidingsproject door OVSG onder leiding van Els Mussels, samen met directeur Bart Vermeirsch en een kernteam van vier leerkrachten: Sabine Leroy, Aiko Vanparys, Adelbert Vanneste en Astrid Lecluyse. Het kernteam heeft tot nu toe 22 vergaderingen gehouden en het volledige schoolteam heeft twee pedagogische studiedagen hieraan besteed.

Ontwikkeling van een nieuw APP

Het nieuwe APP van Kadens werd ontwikkeld van september 2023 tot maart 2024. Hoewel het doorlichtingsverslag geen onmiddellijke noodzaak voor een nieuw APP aangaf, groeide tijdens de pedagogische studiedag in oktober 2023 de visie voor een nieuw leerplan, waarbij de ontwikkeling van de leerling centraal staat. Leerkrachten van Kadens konden gedurende het hele proces opmerkingen formuleren.

Tijdens een vergadering op 27 februari 2024 werd het APP kritisch bekeken door een medewerker van OVSG, gespecialiseerd in APP-ontwikkeling. De vraag “Waarom zou ik mijn kind naar Kadens sturen?” stond centraal. Nieuwe inzichten leidden tot aanpassingen in het domein muziek.

Op de pedagogische studiedag van 19 maart 2024 werd het nieuwe APP aan het personeel gepresenteerd en goedgekeurd. Dit plan biedt groeikansen in verschillende leertrajecten met een rijk aanbod aan vakken.

Nieuwe leertrajecten

BASIS traject

Dit traject biedt een stevige basis voor opleidingen in Muziek en Woordkunst-drama. Het basisaanbod is de ruggengraat van Kadens, waar kwalitatief onderwijs en professionele begeleiding hand in hand gaan. Er zijn aanpassingen mogelijk.

PLUS traject

Vanaf de derde graad biedt dit traject extra uitdagingen en verdieping aan leerlingen die meer willen dan het standaard curriculum.

IAC traject

Voor leerlingen die te weinig leerwinst behalen binnen het BASIS traject, biedt het individueel aangepast curriculum (IAC) maatwerk. Indien er bijvoorbeeld een verslag buitengewoon onderwijs beschikbaar is, kan dit traject op maat worden aangevraagd.

Einde domein dans

Door tegenvallende resultaten en het ontbreken van een geschikte dansleerkracht wordt het domein dans vanaf het schooljaar 2024-2025 niet meer aangeboden. De huurovereenkomst met dansschool El Sanscha wordt per 31 augustus 2024 beëindigd. Leerlingen dans zijn overgestapt naar privé dansscholen in Diksmuide of naar de musicalafdeling van Kadens. De directeur stelt voor om verder in te zetten op het uitbouwen van het traject musical met als vakken zang musical, play & dance en
musicalkoor en het domein dans klassiek niet meer in te richten in Kadens vanaf volgend schooljaar 01/09/2024.

Positieve evaluatie en toekomstvisie

Marc De Keyrel:”Voor directie en schoolteam is het een hevig schooljaar geweest. Dit schooljaar heeft iedereen intens samengewerkt om de uitdagingen na de doorlichting positief om te zetten in nieuwe leerplannen en nieuw APP. De leerlingen hebben hiervan geen nadeel ervaren, integendeel. Met grote motivatie hebben de leerkrachten les geven en de leerlingen gestimuleerd om hun competenties verder te ontwikkelen. We willen OVSG, onze directeur en zijn voltallig schoolteam danken voor de geleverde inspanningen dit jaar. Ze verdienen de volle steun van lokaal bestuur Diksmuide en we besluiten met een positieve noot. Kadens is klaar om ook de komende schooljaren kwaliteitsvol kunstonderwijs aan te bieden in onze stad aan onze leerlingen.”

De inspanningen van het schoolteam en de samenwerking met OVSG hebben geleid tot een positief advies voor de nieuwe plannen. Marc De Keyrel benadrukt dat de veranderingen bedoeld zijn om het onderwijsaanbod van Kadens te verbeteren en om leerlingen beter te ondersteunen in hun artistieke ontwikkeling.