Nieuwe meerderheid gevormd in Middelkerke na korte gemeenteraadszitting

10 februari 2026
Op maandag 9 februari 2026, ’s avonds, in Middelkerke is tijdens een druk bijgewoonde gemeenteraadszitting een nieuwe meerderheid tot stand gekomen. Na een stemming over een collectieve motie van wantrouwen en de goedkeuring van de voordrachtsakte legden de voorgedragen schepenen de eed af voor de gemeenteraadsvoorzitter.
Korte zitting met formele stappen
De gemeenteraad kwam samen voor een zitting die niet langer dan een kwartier duurde. Raadslid Marc Descheemaecker was verontschuldigd afwezig. Bij de stemming over de collectieve motie van wantrouwen onthielden vijf gemeenteraadsleden zich. Na de goedkeuring van de motie en de eraan gekoppelde voordrachtsakte volgde de eedaflegging van de aangeduide schepenen.
Samenstelling van het nieuwe college
Ook burgemeester Jean-Marie Dedecker legde opnieuw de eed af en blijft zijn ambt verder uitoefenen met de nieuwe meerderheid. Frederick Spaey en Johan Töpke treden toe als nieuwe schepenen. Ethel De Blieck en Natacha Lejaeghere blijven deel uitmaken van het college, net als toegevoegd schepen Dirk Gilliaert. Henk Dierendonck en Marc Descheemaecker maken geen deel meer uit van het college van burgemeester en schepenen.
Eerste samenkomst op dinsdag
Het nieuw samengestelde schepencollege komt voor het eerst samen op dinsdag, daags na de eedaflegging. Daarmee start het bestuur van Middelkerke formeel met de nieuwe politieke samenstelling.
Bronnen:
Gemeente Middelkerke
Andy Vermaut +32499357495 (Als je een probleem hebt met de inhoud van een artikel, kan je me altijd mailen op info@indegazette.be – best zo weinig mogelijk mensen in cc zetten, want anders komt dit in de spamfilter terecht. Voor elk artikel geldt een recht op antwoord van betrokkenen tot 3 maanden na publicatie van het artikel)


