Afschaffing van Sentier 31 (Diksmuide): discussie over voetweg door industriële zone opnieuw in de gemeenteraad

26 november 2024

Tijdens de gemeenteraad van 25 november 2024 werd het dossier rond de afschaffing van Sentier 31 opnieuw ter sprake gebracht door Marc Deprez, schepen van Openbare Werken. Dit dossier, dat betrekking heeft op een gedeeltelijke afschaffing van de voetweg, roept vragen op over het gebruik en de relevantie van trage wegen in een industriële omgeving.

Een visie op trage wegen ontbreekt volgens Marc Deprez, schepen van Openbare Werken

Marc Deprez, schepen van Openbare Werken, benadrukte dat het huidige voorstel om een deel van Sentier 31 af te schaffen wordt ondersteund door het ontbreken van een bredere visie of noodzaak voor een trage-wegen-netwerk in de betrokken industriële zone. Volgens hem biedt een dergelijke visie doorgaans meerwaarde voor zwakke weggebruikers en recreanten, maar in dit specifieke geval is er geen ruimtelijk plan of visienota die een dergelijk netwerk op deze locatie noodzakelijk maakt.

Daarnaast stelde Marc Deprez, schepen van Openbare Werken, dat het ontbreken van een grotere visie op wandel- en fietspaden geen argument mag zijn om de afschaffing van de voetweg te weigeren. Dit, aldus de schepen, zou neerkomen op een procedureel verweer zonder concrete onderbouwing.

Discussie over het rooilijnplan

Een ander punt van discussie betreft het rooilijnplan dat aan de aanvraag ten grondslag ligt. Dit plan, opgesteld door een beëdigd landmeter, weerspiegelt de officiële buurtweg zoals vastgelegd in de Atlas der Buurwegen. Marc Deprez, schepen van Openbare Werken, wees erop dat de precisie van dit plan niet ter discussie staat en dat een eventuele erfdienstbaarheid in de directe omgeving niet kan worden gezien als bewijs van een eerdere verlegging van de buurtweg.

Marc Deprez, schepen van Openbare Werken, voegde toe dat de discussie over het rooilijnplan en Sentier 31 in feite weinig relevant is. Recentelijk werd een ander deel van dezelfde voetweg, gelegen op de site Deceuninck, door de vrederechter in Veurne als ‘verjaard’ verklaard. Ook het deel van Sentier 31 dat door de site van ’t Saam loopt, kan volgens Marc Deprez, schepen van Openbare Werken, via dezelfde juridische weg als verjaard worden vastgesteld.

Een kwestie van procedure en efficiëntie

Volgens Marc Deprez, schepen van Openbare Werken, kan de afschaffing van Sentier 31 net zo goed worden gerealiseerd door een loutere vaststelling van verjaring door een vrederechter. Dit maakt de lopende discussie over de procedure overbodig. Hij benadrukte dat de gemeente met deze aanpak een efficiëntere afhandeling kan garanderen zonder onnodige vertragingen.

Verdeelde meningen in de gemeenteraad

Hoewel Marc Deprez, schepen van Openbare Werken, pleit voor de afschaffing van Sentier 31 zonder verdere discussie, blijven er binnen de gemeenteraad uiteenlopende meningen bestaan over de noodzaak en het nut van trage wegen in dergelijke gebieden. Het dossier zal naar verwachting een vervolg krijgen in toekomstige vergaderingen, waarbij zowel juridische als praktische aspecten verder zullen worden onderzocht.