Escalatie in Zeeoorlogen: Houthi-aanvallen dwingen vrachtschepen tot langere routes

9 mei 2024
Groeiende spanningen op internationale vaarroutes
De internationale scheepvaartindustrie ondervindt steeds meer druk door de uitbreiding van aanvallen door de Houthi-militie in Jemen op commerciële vrachtschepen. Dit werd afgelopen maandag bevestigd door Maersk, de op een na grootste oceaanvervoerder ter wereld. “De risicozone breidt zich uit,” meldde Maersk in een notitie aan klanten, en benadrukte dat deze escalatie leidt tot verdere vertragingen en hogere kosten.
Langere reizen en verhoogde kosten
Sinds eind vorig jaar hebben de Houthi’s schepen in de Rode Zee aangevallen, een cruciale doorvaartroute voor Aziatische vrachtschepen die naar het Suezkanaal reizen. Als gevolg hiervan zijn veel oceaanschepen genoodzaakt om de Rode Zee te vermijden en een veel langere route rond de zuidpunt van Afrika te nemen. De recente weken hebben echter aangetoond dat de Houthi’s ook proberen schepen te raken die deze langere reis maken in de Indische Oceaan. Door de noodzaak om Afrika heen te varen, zijn scheepvaartmaatschappijen gedwongen meer schepen in te zetten om hun goederen op tijd en zonder volumeverlies te transporteren.
Directe gevolgen voor de industrie
“Dit heeft onze schepen gedwongen hun reis verder te verlengen, wat resulteert in extra tijd en kosten om uw lading naar zijn bestemming te brengen,” verklaarde Maersk. Deze ontwikkeling voegt alleen maar toe aan de uitdagingen voor een sector die al te kampen heeft met aanzienlijke druk.
Bron: https://www.maersk.com/news/articles/2023/12/15/maersk-operations-through-red-sea-gulf-of-aden
Auteur tekst: Andy Vermaut +32499357495 vanuit Club Cala Romani in Mallorca, indegazette.be, email: denktankcarmenta@gmail.com