Is dit het “Ontluisterend” schandaal van Oostende? Gemeenteraadslid Yves Miroir legt dieperliggende problemen bloot met interne documenten die aantonen dat meerdere mensen al veel langer op de hoogte waren van de gang van zaken
Oostende – Op 25 mei 2024 vond in het centrum van Oostende een persconferentie plaats, georganiseerd door gemeenteraadslid Yves Miroir, samen met partijvoorzitter Angelo Flederick en bestuurslid Dominique Bastin, naar aanleiding van de klacht met burgerlijke partijstelling die Yves Miroir op 24 mei 2024 bij de onderzoeksrechter in Brugge tegen schepen Kurt Claeys en onbekenden heeft ingediend. Zij presenteerden belangrijke kwesties over Kurt Claeys van Open VLD, de derde schepen van Oostende. De persconferentie, die werd gehouden onder een stralende hemel, werd gekenmerkt door bekendmakingen die voor opschudding zorgden binnen Oostende en binnen de West-Vlaamse gemeenschap.
Beschuldigingen en bewijsvoering
Tijdens deze persconferentie legde gemeenteraadslid Yves Miroir uit dat hij al enkele jaren op de hoogte is van misstanden binnen de uitvoerende macht van de stad. Ondanks de vele moeilijkheden om concrete bewijzen te verzamelen, heeft hij nu voldoende documenten om zijn beschuldigingen te staven. Miroir benadrukte dat het een uitdaging was om mensen te vinden die durfden te spreken, aangezien velen bang waren voor mogelijke repercussies. Hij gaf aan dat het verkrijgen van de benodigde documenten een langdurig proces was, waarbij hij vaak tot 2 maanden moest wachten om toegang te krijgen tot de cruciale informatie.
De taken van schepen Kurt Claeys
Schepen Kurt Claeys, die meerdere verantwoordelijkheden heeft als schepen van Ruimte en Wonen, werd expliciet genoemd in de recente beschuldigingen. Zijn bevoegdheden strekken zich uit over een breed scala aan belangrijke gemeentelijke functies, waaronder ruimtelijke ordening, stedelijke ontwikkeling, omgevingsvergunningen en sociale woningbouw. Deze beschuldigingen, geuit door Miroir, hebben het potentieel om een diepgaand en uitgebreid onderzoek naar de uitvoering van deze taken te initiëren. Hoewel er op dit moment nog geen officiële reactie is gekomen van Kurt Claeys zelf, hebben diverse leden van de gemeenteraad en de lokale bevolking hun zorgen kenbaar gemaakt. Er heerst een groeiende roep om transparantie en grondigheid in het onderzoek naar de geuite beschuldigingen, zoals naar voren gebracht tijdens de persconferentie. Gezien de aard van de beschuldigingen, is het essentieel dat het onderzoek voldoet aan alle wettelijke normen en procedures om de integriteit en geloofwaardigheid van de resultaten te waarborgen. De gemeenteraad en relevante toezichthoudende instanties worden opgeroepen om onverwijld actie te ondernemen en ervoor te zorgen dat er een onafhankelijke en onpartijdige evaluatie plaatsvindt. Het waarborgen van de rechtsstaat en het vertrouwen van de burgers in het bestuur hangt nauw samen met de wijze waarop deze situatie wordt afgehandeld. Het is van groot belang dat alle betrokken partijen volledige medewerking verlenen aan het onderzoek en dat de bevindingen transparant worden gecommuniceerd naar het publiek. Enkel door een dergelijke aanpak kan de waarheid boven tafel komen en kunnen passende maatregelen worden genomen, indien nodig.
Geheimen van Woonsprong en Kurt Claeys: Verbijsterende Ontwikkelingen in Oostende
Tijdens een persconferentie georganiseerd door Yves Miroir werden documenten openbaar gemaakt die een nieuw licht werpen op de interne werking van de sociale huisvestingsmaatschappij Woonsprong en haar betrokkenheid bij diverse controversiële beslissingen. De documenten over Kurt Claeys en de fusie van de sociale huisvestingsmaatschappijen zorgen voor flinke opschudding. Deze pogingen tot manipulatie werden gelukkig verijdeld door de alertheid van de bestuursleden van Woonsprong, die na consultatie met een advocaat hebben ingegrepen om onregelmatigheden te voorkomen. Deze beschuldigingen vereisen een diepgaand en onafhankelijk onderzoek om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is geweest van juridische inbreuken of bestuurlijke misstanden. Het is essentieel dat de betrokken instanties, naast de onderzoeksrechter, inclusief de gemeenteraad en relevante toezichthoudende organen, zorgvuldig en transparant te werk gaan bij het onderzoeken van deze kwestie. De gemeenschap van Oostende heeft recht op duidelijkheid en verantwoording omtrent deze situatie. Om het vertrouwen in de lokale overheid en haar instellingen te herstellen, moeten de bevindingen uit het onderzoek publiekelijk worden gedeeld en moeten er passende juridische en bestuurlijke maatregelen worden genomen tegen eventuele verantwoordelijken. Dit incident benadrukt het belang van strikte naleving van wettelijke en ethische standaarden binnen de sociale huisvestingssector en de noodzaak van voortdurende waakzaamheid en transparantie in het bestuur. Alleen door een rigoureus en eerlijk proces kan de integriteit van de betrokken partijen worden gewaarborgd en het vertrouwen van de gemeenschap worden hersteld.
De zaak rondom Kurt Claeys en de fusie van de sociale huisvestingsmaatschappijen zorgt voor flinke opschudding binnen de gemeenschap, want hier werd een poging ondernomen, die gelukkig verijdeld werd door de bestuursleden, nadat deze een advocaat hadden geraadpleegd.
Woonsprong en de Fusie
De fusie van Woonsprong, waarbij diverse sociale huisvestingsmaatschappijen en andere relevante organisaties zijn samengevoegd, heeft geleid tot uitgebreide discussies en verschillende meningen, aldus Yves Miroir. Deze fusie heeft niet alleen de omvang en reikwijdte van de organisatie aanzienlijk vergroot, maar heeft ook significante invloed gehad op de operationele efficiëntie en dienstverlening, met name in Oostende en de omliggende gebieden zoals Oudenburg. Het samengaan van deze entiteiten heeft een breed scala aan reacties teweeggebracht. Aan de ene kant wordt de grotere organisatie geprezen om haar verbeterde mogelijkheden voor schaalvoordelen, betere allocatie van middelen en de potentie om een meer uniforme en consistente dienstverlening te bieden aan huurders. Deze centralisatie kan leiden tot verbeterde toegang tot sociale huisvesting en een meer gestroomlijnde aanpak van woningtoewijzingen en onderhoud. Aan de andere kant hebben sommige belanghebbenden zorgen geuit over de gevolgen van deze fusie. Critici wijzen op mogelijke bureaucratisering en de risico’s van verminderde lokale betrokkenheid en responsiviteit. Ze vrezen dat de grotere schaal van de organisatie kan leiden tot een verlies aan persoonlijk contact en een verminderde aandacht voor de specifieke behoeften van individuele gemeenschappen. Juridisch gezien is het van cruciaal belang om te benadrukken dat de fusie is uitgevoerd in overeenstemming met alle relevante regelgeving en wettelijke vereisten. Dit omvatte uitgebreide due diligence, overleg met belanghebbenden, en goedkeuring door de bevoegde autoriteiten. De naleving van juridische normen is zorgvuldig gedocumenteerd om te waarborgen dat de fusie niet alleen strategisch maar ook juridisch robuust is. Het is belangrijk om op te merken dat de reactie op de fusie veelzijdig is. Terwijl sommige bewoners en medewerkers de veranderingen verwelkomen, blijft er een noodzaak voor voortdurende evaluatie en aanpassing om ervoor te zorgen dat de voordelen van de fusie volledig worden gerealiseerd en dat eventuele nadelige effecten effectief worden beheerd. Yves Miroir benadrukt dat het succes van de fusie zal afhangen van de voortdurende inzet voor transparantie, communicatie en betrokkenheid bij alle betrokken partijen. Dit zal helpen om een evenwicht te vinden tussen de voordelen van schaalvergroting en de noodzaak om gevoelig te blijven voor lokale behoeften en omstandigheden.
Interne besprekingen en advocaatadviezen
Tijdens interne vergaderingen van Woonsprong werd uitgebreid besproken hoe de fusie en andere strategische beslissingen moesten worden aangepakt. In dit kader werd een advocaat geraadpleegd om juridisch advies te verstrekken met betrekking tot een bestuursbesluit over de bouw van een nieuw kantoorgebouw, waarvoor ook A1AR in aanmerking kwam. De door Woonsprong geraadpleegde advocaat waarschuwde het bestuur echter voor de mogelijkheid van schadeclaims van andere mededingers als gevolg van dit besluit. Met maar liefst 13 mededingers zou de potentiële schadevergoeding kunnen oplopen tot 120% van de totale kosten. Daarop heeft Kurt Claeys beslist om A1AR terug te trekken. Deze beslissing van Kurt Claeys is er enkel en alleen onder druk van het bestuur gekomen.
Betrokkenheid van Kurt Claeys
Kurt Claeys, een bekend figuur in deze zaak, wordt genoemd in verband met verschillende bedrijven en juridische constructies. Hetzelfde adres waarop al deze bedrijven staan geregistreerd, roept vragen op over mogelijke belangenverstrengeling en de mate van betrokkenheid van Claeys bij de stedelijke besluitvorming. De bekendmakingen door gemeenteraadslid Yves Miroir hebben geleid tot bezorgdheid binnen de gemeenschap en onder belanghebbenden. Er is angst voor verdere juridische complicaties en financiële gevolgen die kunnen voortvloeien uit de huidige gang van zaken. De raad van bestuur van Woonsprong die zeer correct heeft gehandeld, staat nu voor de uitdaging om transparantie en vertrouwen verder te herstellen. Deze nieuwe ontwikkelingen rondom Woonsprong en Kurt Claeys werpen een donkere wolk over de recente fusie en de interne besluitvorming binnen de organisatie. De mensen in Oostende en omstreken kijken gespannen toe hoe deze situatie zich verder zal ontwikkelen en welke maatregelen worden genomen om de integriteit van de stad Oostende, van de huisvestingsmaatschappij en de lokale instellingen te waarborgen.
Nieuwe beschuldigingen van belangenverstrengeling in Oostende
Een nieuw schandaal schudt het stadsbestuur van Oostende door beschuldigingen van belangenverstrengeling en machtsmisbruik. De voorzitter van vele woonprojecten, schepen en architect Kurt Claeys, ligt zwaar onder vuur vanwege zijn betrokkenheid bij ten minste twee controversiële projecten.
Beslissingen onder vuur
Gemeenteraadslid Yves Miroir ging op onderzoek uit en zwaaide met documenten die volgens hem bewijzen dat het schepencollege beslissingen nam waarbij schepen Kurt Claeys betrokken bleef, ondanks mogelijke en bewezen belangenverstrengeling. De eerste beslissing betrof de toewijzing aan A1AR en het tweede ging over de selectie van een stadsarchitect om een project te begeleiden.
Poging tot fraude of succesvolle manipulatie? is een vraag die Yves Miroir stelt.
Het eerste project werd uiteindelijk gestopt door het ingrijpen van de Raad van Bestuur en een advocatenonderzoek. “Dit is toch echt een poging tot manipulatie,” verklaarde Yves Miroir. Dit project is alleen maar door externe factoren mislukt, waardoor deze poging toch strafbaar is, zij het met een lagere straf. Yves Miroir stelt dat hij nu vele vragen heeft over de transparantie en eerlijkheid van alle procedures binnen het stadsbestuur. Alle projecten waarin Kurt Claeys betrokken is, moeten worden bekeken en onderzocht door de onderzoeksrechter en ook alle projecten van de WVI moeten opnieuw bekeken worden. Dit is wellicht slechts het topje van de ijsberg.
Garnaalproject in Oostende: Misbruik van macht?
Het tweede project, genaamd “De Garnaal”, betrof workshops in Oostende en kreeg groen licht ondanks de betrokkenheid van Kurt Claeys bij het schepencollege. Drie kandidaten werden voorgesteld voor dit project, waaronder een oproep van de stad zelf. Kurt Claeys weigerde zich terug te trekken, wat leidde tot beschuldigingen van machtsmisbruik en belangenverstrengeling.
Politiek ingegraven
Ondanks de ernstige beschuldigingen tegen Kurt Claeys, geuit door gemeenteraadslid Yves Miroir, blijft Claeys momenteel zijn functie behouden. Dit heeft geleid tot verontwaardiging en frustratie onder de lokale bevolking. Veel mensen maken zich zorgen over de mogelijkheid dat ook andere projecten zijn beïnvloed door vergelijkbare praktijken.
Een nieuw schandaal?
De situatie roept dringende vragen op over de integriteit van de bestuursleden en de transparantie van de besluitvormingsprocessen in Oostende. Het is nog onduidelijk welke maatregelen zullen worden genomen om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen en om het vertrouwen van de burgers in hun bestuurders te herstellen. Volgens Yves Miroir schudt een nieuw schandaal, dat drie maanden geleden aan het licht kwam, Oostende door elkaar. Dit nieuws volgt slechts een dag na de publicatie van documenten die een associatie tussen een lokale architect, die tevens schepen is, en stedelijke projecten blootleggen. De zaak betreft mogelijke overtredingen van de wet op overheidsopdrachten, waarbij meerdere prominente figuren betrokken zijn. Daarom heeft Yves Miroir ook een klacht tegen onbekenden ingediend bij de onderzoeksrechter, om alle betrokken partijen te onderzoeken.
Geheime overeenkomsten en verboden connecties
Uit de verkregen documenten die Yves Miroir op de persconferentie heeft getoond, blijkt volgens Yves Miroir dat schepen Kurt Claeys zich schuldig heeft gemaakt aan verboden connecties met bouwbedrijven. Ondanks de strikte wetgeving die dergelijke banden verbiedt, lijkt volgens gemeenteraadslid Yves Miroir schepen Kurt Claeys toch betrokken te zijn bij onderaannemingen en connecties met bouwondernemingen. Volgens artikel 6, paragraaf 2 van de wet op overheidsopdrachten, zijn dergelijke banden sinds de recente wetgeving volledig verboden.
Belangenconflicten (Artikel 6 Wet Overheidsopdrachten)
De aanbesteder treft de nodige maatregelen om belangenconflicten te voorkomen, herkennen en op te lossen tijdens de plaatsing en de uitvoering van de opdracht. Dit is noodzakelijk om een vertekening van de mededinging te vermijden en de gelijke behandeling van alle ondernemers te verzekeren.
Er is zeker sprake van een belangenconflict als bij de plaatsing of de uitvoering van een opdracht, een persoon die op welke wijze ook aan de aanbesteder verbonden is (waaronder ook de namens de aanbesteder optredende aanbieder van aanvullende aankoopactiviteiten) en elke persoon die bij de plaatsing of op het resultaat ervan invloed kan hebben, direct of indirect, financiële, economische of andere persoonlijke belangen heeft, die zijn onpartijdigheid en onafhankelijkheid bij de plaatsing of de uitvoering in het gedrang kunnen brengen.
Het is voor die personen verboden om, op welke wijze ook, rechtstreeks of onrechtstreeks tussen te komen bij de plaatsing of de uitvoering van een overheidsopdracht zodra hij daardoor, persoonlijk of via een tussenpersoon, zou kunnen terechtkomen in een toestand van belangenconflict met een kandidaat of inschrijver.
Dit verbod is uitzonderlijk echter niet van toepassing als het er toe zou leiden dat de aanbesteder niet meer zou kunnen voorzien in haar behoeften.
Een belangenconflict wordt vermoed te bestaan:
- Zodra de betrokken persoon verbonden met de aanbesteder, een bloed- of aanverwant is in de rechte lijn tot de derde graad en in de zijlijn tot de vierde graad of in geval van wettelijke samenwoning, met een van de kandidaten of inschrijvers of met ieder ander natuurlijk persoon die voor rekening van een van hen een vertegenwoordigings-, beslissings- of controlebevoegdheid uitoefent;
- Indien de persoon verbonden met de aanbesteder, zelf of via een tussenpersoon eigenaar, mede-eigenaar of werkend vennoot is van één van de kandiderende of inschrijvende ondernemingen dan wel in rechte of in feite, zelf of desgevallend via een tussenpersoon, een vertegenwoordiging-, beslissings- of controlebevoegdheid uitoefent.
In geval van een toestand van belangenconflict, is de persoon verbonden aan de aanbesteder verplicht om zichzelf te wraken en de aanbesteder hiervan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen. Ook als deze persoon zelf of via een tussenpersoon, één of meer aandelen of deelbewijzen ter waarde van ten minste vijf percent van het maatschappelijk kapitaal van een van de kandiderende of inschrijvende ondernemingen bezit, is hij verplicht de aanbesteder daarvan in kennis te stellen.
Er wordt niet voorzien in een sanctie in geval van een belangenconflict.
Daarnaast wordt de draaideurconstructie uitdrukkelijk geregeld in artikel 51 KB Plaatsing. Dit is een vorm van een belangenconflict en vormt een facultatieve uitsluitingsgrond in de zin van artikel 69, 5° van de wet, waarbij een inschrijver of kandidaat van verdere deelname aan de procedure kan worden uitgesloten als er geen minder ingrijpende middelen zijn om dit conflict op te lossen.
Een draaideurconstructie betreft een situatie waarin een persoon die gewerkt heeft voor een aanbesteder als interne medewerker (al dan niet in hiërarchisch verband), later tussenkomt in het kader van een overheidsopdracht geplaatst door deze aanbesteder en er een rechtstreeks verband bestaat tussen de vroegere activiteiten die de voormelde persoon heeft uitgevoerd voor de aanbesteder en de activiteiten in het kader van de opdracht. De betrokken persoon kan nadien tussenkomen in de hoedanigheid van personeelslid van een onderneming, als zelfstandige of via een eenhoofdige vennootschap. Het Verslag aan de Koning bij het KB Plaatsing spreekt niet van eenhoofdige vennootschap maar van E-BVBA, deze vennootschapsvorm houdt echter op te bestaan ingevolge de invoering van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
De betrokken persoon kan tussenkomen tijdens de plaatsing van de opdracht door een offerte op te stellen en in te dienen of deel te nemen aan de onderhandelingen, of tijdens de uitvoering van de opdracht. Er dient wel een rechtstreeks verband te bestaan tussen de vroegere activiteiten van de persoon en zijn verrichtingen in het kader van de opdracht.
Dit verbod is beperkt tot een periode van twee jaar te rekenen vanaf eender welke vorm van vertrek, zoals ontslag of pensioen. Na deze termijn kan algemeen beschouwd worden dat de band tussen de betrokken persoon en zijn vroegere werkgever in zodanige mate minder hecht is geworden dat de informatie waarover hij beschikt geen reële belangenconflicten meer zou kunnen scheppen.
Yves Miroir stelt dat uit verder onderzoek van de documenten gevallen van actieve en passieve corruptie kunnen komen, wat kan leiden tot straffen tot wel tien jaar gevangenisstraf. Actieve corruptie betreft het aanbieden of geven van smeergeld of een beloning door een persoon of organisatie aan een ambtenaar met als doel om een gunstige beslissing of voorkeursbehandeling te verkrijgen. Passieve corruptie daarentegen betreft de situatie waarin een ambtenaar smeergeld of een andere beloning accepteert of erom vraagt in ruil voor een gunstige beslissing of voorkeursbehandeling. Met andere woorden, bij actieve corruptie is degene die smeergeld of een beloning aanbiedt de initiatiefnemer, terwijl bij passieve corruptie de ambtenaar degene is die het smeergeld ontvangt. Yves Miroir heeft verder nog wat extra informatie, die wij echter nog plichtsbewust moeten geheim houden, om het gerechtelijk onderzoek niet te ondermijnen.
Betrokkenheid van schepen Kurt Claeys als ondervoorzitter van de WVI
De betrokkenheid van schepen Kurt Claeys, lid van de raad van bestuur van de West-Vlaamse Intercommunale (WVI), roept zorgen op gezien zijn verantwoordelijkheden in diverse bouwprojecten in de regio. De WVI, waar Kurt Claeys deel van uitmaakt, heeft meerdere projecten in West-Vlaanderen uitgevoerd, waaronder het project rond de Suikerfabriek in Veurne en de ontwikkeling van appartementen op dat terrein, waar de aan hem geassocieerde architectenbureau, ook mee door ION betrokken wordt als architect in dit prestigeproject.
Reactie van burgemeester Bart Tommelein op beschuldigingen
Naar aanleiding van recente beschuldigingen geuit door gemeenteraadslid Yves Miroir, wenst burgemeester Bart Tommelein de volgende verklaring af te leggen:”De recente uitlatingen zijn duidelijk een lastercampagne met het doel om schade toe te brengen. Als burgemeester heb ik tot op heden nog geen enkele klacht of signaal ontvangen dat er onregelmatigheden zouden zijn. Een gemeenteraadslid zoals de heer Miroir heeft altijd de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de gouverneur als hij van mening is dat er onregelmatigheden zijn. Tevens wil ik benadrukken dat ik in de gemeenteraad en de raadscommissie de heer Miroir hierover nog niet heb gehoord.” Aan schepen Kurt Claeys werd gisteren ook een mail gestuurd met de vraag voor een reactie, maar er kwam hierop tot op vandaag geen antwoord.
Auteur tekst Andy Vermaut +32499357495, indegazette.be, email: denktankcarmenta@gmail.com