Is het rechtvaardig om elektrische voertuigen te belasten? Vlaamse onderhandelaars willen af van vrijstelling en premie van 5.000 euro

De onderhandelaars voor de Vlaamse regering overwegen om de fiscale voordelen voor elektrische voertuigen terug te schroeven. Volgens berichten van Het Laatste Nieuws zijn N-VA, Vooruit en CD&V van plan de vrijstelling op de verkeersbelasting voor elektrische auto’s te herzien. Dit komt voort uit de redenering dat ook elektrische voertuigen bijdragen aan de slijtage van wegen, en dat de extra inkomsten Vlaanderen ten goede zouden komen.

In Vlaanderen zijn automobilisten onderworpen aan twee verkeerstaksen: een eenmalige belasting bij de inschrijving van de wagen, de zogenaamde BIV (Belasting op Inverkeerstelling), en de jaarlijkse verkeersbelasting. Momenteel zijn elektrische voertuigen en waterstofauto’s vrijgesteld van beide taksen. De onderhandelaars willen deze vrijstelling echter stap voor stap afbouwen, zoals blijkt uit een uitgelekte onderhandelingsnota. De afgelopen vier jaar is het aantal elektrische voertuigen in Vlaanderen namelijk vertienvoudigd, wat betekent dat de overheid aanzienlijke belastinginkomsten misloopt.

Hoewel de precieze tarieven en overgangsperiodes nog niet zijn vastgesteld, lijkt het erop dat alleen nieuwe eigenaars van elektrische voertuigen de BIV zullen moeten betalen. Huidige bezitters van zo’n wagen zullen deze belasting niet retroactief opgelegd krijgen. Wat echter wel zal veranderen, is dat ook huidige eigenaars jaarlijks verkeersbelasting zullen moeten betalen.

Daarnaast overwegen de onderhandelaars om de aankooppremie van 5.000 euro voor nieuwe elektrische auto’s, die tot eind dit jaar van kracht is, volledig te schrappen.

Wat denkt u: is het rechtvaardig om deze belastingen en de afschaffing van de premie in te voeren?