Koekelare tooit zich voor de derde keer met gele lintjes

7 september 2025

Op zondag 14 september transformeert Koekelare tot een openluchtmuseum voor architectuurliefhebbers. De derde editie van ‘Het Lint’ leidt fietsers langs een route van 25 kilometer, uitgezet met gele lintjes. Dit jaar sluit de tocht aan bij Open Monumentendag, met als thema ‘In Stijl’.

Een route vol historische parels

De fietstocht verbindt drie iconische locaties. De voormalige Brouwerij Christiaen vormt het startpunt. Hier zijn nu de bibliotheek, het Käthe Kollwitz en Fransmansmuseum en de Dienst Toerisme gevestigd. De site is tussen 10 en 17 uur toegankelijk.

Vervolgens leidt de route naar de Site Lange Max, waar het recent gerestaureerde bakhuisje meteen opvalt. Het witgeschilderde gebouw is beschermd erfgoed en van 10 tot 18 uur open voor bezoek.

De derde halte is de Hovaeremolen, die na een grondige renovatie weer in volle glorie te bewonderen is. Het terras is de hele dag open, van 10 tot 18 uur.

Praktische informatie voor fietsers

Tussen de Duitse Militaire Begraafplaats in Vladslo en de Site Lange Max volg je de gele lintjes. Langs het parcours staan elf informatieborden met extra uitleg. Via de Erfgoedapp kun je door het scannen van QR-codes meer details verkrijgen.

Voor het traject tussen Lange Max en de begraafplaats in Vladslo fiets je langs knooppunten 9, 49, 36, 26, 72 (Hovaeremolen), 62 en 12. Vanaf de Hovaeremolen kan je ook direct door naar het centrum van Koekelare via knooppunt 29.

Deze activiteit is een initiatief van Dienst Toerisme Koekelare, Lange Max vzw en Hovaeremolen vzw.

Bronnen:
Dienst Toerisme Koekelare: https://www.toerismekoekelare.be
Lange Max Museum: https://langemaxmuseum.be
Hovaeremolen: https://hovaeremolen.be

Andy Vermaut +32499357495