Kurt Lycke fileert Pablo Annys: Dubbel spel rond Brugse mobiliteit blootgelegd

L99 trekt hard van leer tegen mobiliteitsplannen Annys

Op 11 juli 2024 uitte Kurt Lycke, partijvoorzitter van L99, scherpe kritiek op kandidaat-burgemeester Pablo Annys (Vooruit) en diens visie op het mobiliteitsbeleid in Brugge. Annys’ felle verzet tegen het CD&V-voorstel om grote bussen van De Lijn te weren en shuttlebussen uit te breiden, roept ernstige vragen op over zijn eigen financiële nalatenschap.

Financiële dubbele moraal ontmaskerd

Annys beweert dat de Brugse belastingbetaler dubbel zou betalen als de stad zelf bussen inlegt naast de diensten van De Lijn. Volgens Lycke is deze kritiek bijzonder ironisch gezien de financiële situatie onder Annys’ beheer. De welzijnsvereniging Rudderstove, waarvoor Annys verantwoordelijk is, kampt met een tekort van bijna 2 miljoen euro. Bovendien is het netto-actief van het OCMW met 20 miljoen euro gedaald. Lycke stelt dat het verwonderlijk is dat Annys kritiek uit op financiële lasten voor de Bruggeling, terwijl hij zelf een aanzienlijk financieel gat achterlaat.

L99’s gemeenschapsgerichte alternatief

In plaats van te focussen op toeristische shuttlebussen, pleit L99 voor een efficiëntere inzet van stadsbusjes. Lycke presenteert een veilig sporttraject, specifiek ontworpen voor ouderen en mindervaliden, dat de deelgemeenten van Brugge doorkruist van Assebroek tot Zeebrugge. Dit traject zou haltes hebben bij buurcentra, sportfaciliteiten en de kust, met als doel kwetsbare groepen gemakkelijke toegang te bieden tot sport- en recreatieve faciliteiten, waardoor hun gezondheid en welzijn worden bevorderd.

Gezonde levensstijl voor alle Bruggelingen

Het voorgestelde sporttraject zou niet alleen de mobiliteit verbeteren, maar ook bijdragen aan een actieve en gezonde levensstijl voor alle Bruggelingen. Haltes langs het strand van Zeebrugge zouden iedereen laten profiteren van de frisse lucht en buitenactiviteiten.

Brugse belastingbetaler verdient beter

Lycke benadrukt dat Brugge een rechtvaardig en efficiënt mobiliteitsbeleid nodig heeft, zonder de belastingbetaler onnodig te belasten. Hoewel openbaar vervoer de verantwoordelijkheid van De Lijn en de Vlaamse overheid zou moeten zijn, blijft transparantie en financiële verantwoording binnen de stad cruciaal. Lycke stelt dat zolang de financiële verantwoording binnen de stad zelf niet op orde is, Annys’ kritiek aan geloofwaardigheid verliest.

Oproep tot constructieve dialoog

L99 roept op tot een constructieve dialoog waarbij de belangen van alle Bruggelingen, inclusief de meest kwetsbaren, centraal staan. Lycke concludeert: “Laten we samen werken aan een mobiliteitsoplossing die rechtvaardig, efficiënt en gemeenschapsgericht is. Brugge verdient niet minder.”