Olivier Collin zet fietsbeleid in een stroomversnelling: de toekomst van fietsen in West-Vlaanderen begint hier
Hoe fietssnelwegen en veilige infrastructuur West-Vlaanderen transformeren
Oostende, 8 september 2024 – Olivier Collin, de man die op plaats 5 staat voor CD&V in de provincieraad van West-Vlaanderen, heeft grootse plannen om de fietsvoorzieningen in de regio naar een nieuw niveau te tillen. De provincie heeft al een aantal ambitieuze projecten op het gebied van fietsinfrastructuur aangekondigd, maar Collin kijkt verder. Met een duidelijk plan om de veiligheid van fietsers te verbeteren, de infrastructuur uit te breiden en het fietsgebruik te stimuleren, wil hij West-Vlaanderen omvormen tot een waar fietsparadijs.
In een wereld waar duurzaamheid en gezondheid steeds belangrijker worden, ziet Collin de fiets als een essentieel onderdeel van de oplossing. “We moeten de fiets centraal stellen in ons dagelijks leven en in onze steden,” zegt hij. Zijn plan behelst niet alleen betere fietspaden, maar ook een diepgaande verandering in de manier waarop West-Vlamingen hun fiets gebruiken, met meer bewustwording en infrastructuur die fietsers veilig naar hun bestemming leidt.
Fietssnelweg verbindt steden en brengt rust op de wegen
Een van de belangrijkste onderdelen van het fietsplan is de aanleg van een nieuwe fietssnelweg die Kortrijk, Harelbeke en Waregem zal verbinden. Deze fietssnelweg, die parallel aan de spoorlijn loopt, moet een veilige, snelle en efficiënte verbinding vormen tussen deze steden. Niet alleen voor forenzen die de auto laten staan, maar ook voor studenten, toeristen en recreatieve fietsers. Het doel is om meer mensen op de fiets te krijgen en tegelijkertijd de verkeersdruk op de wegen te verlagen.
Deze fietssnelweg is echter niet zomaar een weg van A naar B. Het project omvat nieuwe, brede fietspaden, overdekte tunnels en veilige bruggen, zodat fietsers zonder obstakels hun route kunnen volgen. Met de nadruk op comfort en veiligheid hoopt de provincie dat steeds meer mensen kiezen voor de fiets, zelfs tijdens de spitsuren. “We moeten de fiets zien als het vervoermiddel van de toekomst,” aldus Collin. “Deze fietssnelweg is slechts het begin.”
Masterplan Fiets Westhoek: veilige en aantrekkelijke routes voor iedereen
De Westhoek, een regio die bekend staat om zijn pittoreske landschappen en charmante dorpen, wordt door het Masterplan Fiets getransformeerd in een regio waar de fiets koning is. Dit plan is meer dan alleen het aanleggen van nieuwe fietspaden. Het doel is om de fietsinfrastructuur op elk niveau te verbeteren, zodat zowel inwoners als toeristen veilig kunnen genieten van de unieke omgeving.
“De Westhoek biedt zoveel potentieel voor recreatief fietsen,” zegt Collin. “Maar we moeten ervoor zorgen dat de infrastructuur veilig en aantrekkelijk is voor iedereen, van gezinnen met kinderen tot ervaren wielrenners.” Het Masterplan omvat de aanleg van bredere fietspaden, betere bewegwijzering en verbeterde oversteekplaatsen, allemaal ontworpen om het fietsgebruik te stimuleren en ongevallen te verminderen. Collin benadrukt dat de veiligheid van fietsers de hoogste prioriteit heeft.
Horizon 2025: West-Vlaanderen als fiets- en wandelparadijs
Terwijl West-Vlaanderen blijft investeren in functionele fietsroutes voor dagelijks gebruik, wil de provincie ook zijn recreatieve potentieel benutten. Horizon 2025 is een ambitieus project dat West-Vlaanderen wil positioneren als dé bestemming voor fietsers en wandelaars. Met de aanleg van 25 nieuwe fietsroutes en iconische uitkijkpunten wordt de provincie een trekpleister voor natuur- en sportliefhebbers.
Deze nieuwe fietsroutes zijn ontworpen om zowel de schoonheid van de natuur te tonen als de cultuur en geschiedenis van de regio te benadrukken. Uitkijkpunten op bijzondere locaties, zoals oude kastelen, waterwegen en bosgebieden, worden geïntegreerd in de routes, waardoor elke fietstocht een unieke ervaring wordt. “We willen mensen niet alleen een veilige fietservaring bieden, maar ook iets onvergetelijks,” zegt Collin.
De Grote Versnelling: meer fietsen, minder ongelukken
Met het project ‘De Grote Versnelling’ wil West-Vlaanderen tegen 2025 een revolutie teweegbrengen in het dagelijks fietsgebruik. Het doel is om het aandeel van de fiets in functionele verplaatsingen te verhogen tot 20%. Dit betekent dat meer mensen voor korte verplaatsingen de fiets zullen kiezen in plaats van de auto. Minder auto’s op de weg zorgt niet alleen voor een vlottere doorstroming, maar vooral voor een drastische daling in het aantal verkeersongevallen.
In het kader van dit project worden tal van maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Veiligere kruispunten, betere verlichting langs fietspaden en duidelijkere verkeersborden maken allemaal deel uit van het plan. “Het verminderen van verkeersslachtoffers is een van onze belangrijkste prioriteiten,” zegt Collin. “We kunnen en moeten meer doen om fietsers te beschermen.”
Collin’s blik op de toekomst: wat kan er nog beter?
Olivier Collin is niet iemand die genoegen neemt met wat al bereikt is. Hij ziet nog veel ruimte voor verbetering en heeft een aantal concrete voorstellen om het fietsbeleid in West-Vlaanderen verder te versterken.
Uitbreiding van de fietsinfrastructuur in landelijke gebieden en kleinere gemeenten
In landelijke gebieden en kleinere gemeenten is de fietsinfrastructuur vaak ondermaats en ontoereikend, wat het gebruik van de fiets ontmoedigt. Collin pleit ervoor om hier structureel verandering in te brengen door de aanleg van meer en beter onderhouden fietspaden. Hij wijst erop dat veilige fietsinfrastructuur niet enkel een stedelijk vraagstuk is, maar dat ook bewoners van kleinere dorpen en buitengebieden toegang moeten hebben tot veilige en comfortabele fietsvoorzieningen. Dit zou niet alleen de mobiliteit verbeteren, maar ook bijdragen aan de leefbaarheid en bereikbaarheid van deze regio’s. In het bijzonder worden vaak snelle verbindingswegen in landelijke gebieden gedeeld door fietsers en automobilisten, wat het risico op ongevallen verhoogt. Door bredere, gescheiden fietspaden aan te leggen, kunnen deze risico’s worden beperkt en kan de fiets een volwaardig alternatief vervoermiddel worden, ook buiten de stad.
Meer veilige fietsparkings en -stallingen bij knooppunten van openbaar vervoer
Een ander belangrijk punt dat Collin naar voren brengt, is de dringende nood aan veilige fietsparkeerplaatsen bij openbaarvervoerknooppunten zoals treinstations en bushaltes. Op dit moment is er vaak een gebrek aan voldoende, goed verlichte fietsparkeerplaatsen, wat veel mensen afschrikt om de fiets te nemen. De beschikbaarheid van voldoende, kwalitatief hoogwaardige fietsenstallingen die bovendien goed beveiligd en overzichtelijk zijn, kan het gebruik van de fiets als voor- of natransport aanzienlijk bevorderen. Met name in stedelijke omgevingen, waar het openbaar vervoer vaak centraal staat, kan het aantrekkelijker maken van de fiets als vervoermiddel bijdragen aan een meer duurzame en efficiënte mobiliteit. Het stimuleren van fietsgebruik door het verbeteren van parkeermogelijkheden kan bovendien een positieve invloed hebben op de bereikbaarheid van het openbaar vervoer, wat uiteindelijk leidt tot minder autoverkeer en minder drukte op de wegen rondom de stations.
Bewustwording en educatie voor een veiligere verkeersomgeving
Naast de uitbreiding van de fietsinfrastructuur en het creëren van betere parkeermogelijkheden, benadrukt Collin ook het belang van bewustwording en educatie. Om het aantal verkeersongevallen met fietsers te verminderen, is het noodzakelijk om zowel fietsers als automobilisten te informeren over de verkeersregels en het gedrag op de weg. Collin pleit voor gerichte campagnes die aandacht schenken aan de veiligheid van fietsers, met een nadruk op gedeelde verantwoordelijkheid in het verkeer. Dit kan bijvoorbeeld door het organiseren van voorlichtingssessies, het verspreiden van educatieve campagnes via verschillende media, en door de integratie van fietsveiligheid in de verkeerseducatie op scholen. Met de groeiende populariteit van de fiets, vooral in stedelijke omgevingen, is het cruciaal dat iedereen – van beginnende fietsers tot doorgewinterde automobilisten – zich bewust is van de regels en veiligheidsvoorschriften. Hierdoor kan het aantal ongevallen worden verminderd, en kan de fiets een veiliger en aantrekkelijker vervoermiddel worden voor alle weggebruikers.
Subsidies voor e-bikes en oplaadpunten voor elektrische fietsen
Elektrische fietsen, oftewel e-bikes, zijn de laatste jaren razendsnel in populariteit toegenomen. Deze ontwikkeling biedt enorme kansen voor duurzamere mobiliteit, maar vraagt ook om investeringen in de nodige infrastructuur. In het bijzonder pleit Collin voor meer oplaadpunten voor e-bikes, vooral in landelijke gebieden waar de afstanden vaak groter zijn en de beschikbaarheid van laadfaciliteiten beperkt is. Daarnaast kunnen subsidies voor de aanschaf van e-bikes een belangrijke rol spelen in het stimuleren van het gebruik ervan. Door burgers te helpen bij de overstap naar elektrische fietsen, kunnen overheden bijdragen aan een groener, gezonder en milieuvriendelijker mobiliteitssysteem. E-bikes vormen een aantrekkelijk alternatief voor de auto, zeker op middellange afstanden, en kunnen door middel van subsidies nog toegankelijker worden voor een breder publiek.
Betere integratie van fietsgebruik met openbaar vervoer
Een laatste, maar cruciaal aspect van Collin’s visie op de verbetering van de fietsmobiliteit is de integratie van fietsgebruik met het openbaar vervoer. Hij stelt voor om fietsverhuurpunten op stations verder uit te breiden en betere voorzieningen te bieden voor het meenemen van fietsen in treinen en bussen. Op dit moment zijn de mogelijkheden om een fiets mee te nemen in het openbaar vervoer vaak beperkt, wat voor veel fietsers een obstakel vormt. Door meer ruimte te creëren voor fietsen in treinen, bijvoorbeeld door specifieke fietscoupés in te richten, en het systeem van fietsverhuur bij stations te verbeteren, kunnen meer mensen gestimuleerd worden om de fiets te combineren met het openbaar vervoer. Dit biedt niet alleen voordelen voor de reiziger, maar draagt ook bij aan een duurzamer vervoerssysteem, waarbij de afhankelijkheid van de auto wordt verminderd en het gebruik van de fiets wordt aangemoedigd.
Een provincie klaar voor de toekomst
Olivier Collin is ervan overtuigd dat West-Vlaanderen een voorbeeld kan zijn voor de rest van België als het gaat om fietsbeleid. Met een reeks concrete plannen en innovatieve projecten zet hij zich in om van de provincie een plek te maken waar fietsen niet alleen een optie is, maar de logische keuze. “De toekomst is duurzaam, en de fiets speelt daarin een cruciale rol,” aldus Collin. Zijn visie is helder: een veilig, efficiënt en duurzaam fietsnetwerk voor iedereen.