Problemen en oplossingen voor Woonzorgcentrum De Zathe in Nieuwpoort: Een diepgaand interview met Nicolas Vermote

In een interview met Andy Vermaut van Indegazette.be, deelt Nicolas Vermote zijn inzichten en zorgen over de huidige situatie in woonzorgcentrum De Zathe in Nieuwpoort. Nicolas Vermote bespreekt de problemen waarmee het centrum wordt geconfronteerd, de politieke dimensie van het debat, en mogelijke oplossingen om de zorgkwaliteit te verbeteren. Hiermee proberen we enkele kernproblemen te belichten en proberen we een nieuw perspectief te bieden op de noodzakelijke hervormingen voor een betere toekomst voor De Zathe.

Kunt u een overzicht geven van de belangrijkste bevindingen uit de recente audit van woonzorgcentrum De Zathe?

Nicolas Vermote:”Tot op heden is de audit nog steeds geheim en  vertrouwelijk en kan ik hierover geen input geven. De CD&V weigert om dit document openbaar te maken. Als raadslid dien ik mij aan deze geheimhouding te houden. Het doet wel vragen rijzen waarom deze audit persé geheim gehouden moet worden.”

Wat zijn volgens u de grootste knelpunten in de huidige werking van het woonzorgcentrum? 

Nicolas Vermote:”De verhalen die tot mij komen van personeel, familie en bewoners omvatten steeds dezelfde onderwerpen: gebrek aan leiding, visie, problemen met de uurroosters, de werkdruk,…”

Hoe heeft het woonzorgcentrum sinds 2017 geprobeerd de situatie te verbeteren, en waarom zijn deze pogingen volgens u niet succesvol geweest?

Nicolas Vermote:”Men heeft van in het begin geoordeeld dat we niet de nodige expertise in huis hadden om de problemen op te lossen. De toenmalige directeur kreeg “huisarrest” maar wordt nog steeds doorbetaald, in afwachting van de uitspraak van de rechtbank. Om de crisis op korte termijn het hoofd te bieden werd geopteerd om een extern bureau en crisismanager aan te stellen. Op korte termijn, om de continuïteit en de dagdagelijkse werking te vrijwaren, was deze beslissing perfect verdedigbaar. Maar je doet geen 6 jaar aan crisismanagement, dat is ronduit slecht bestuur. De reden dat deze pogingen niet succesvol waren hebben deels te maken met de problemen rond het wangedrag van de crisismanager en het feit dat geen enkele van deze firma’s een visie op lange termijn heeft uitgewerkt. Ze deden letterlijk wat hun functie inhoudt, de crisis beheersen en geen structurele oplossingen naar voren brengen.”

Hoe reageert u op de beschuldigingen van burgemeester Geert Vanden Broucke dat u probeert onrust te zaaien?

Nicolas Vermote:”Met een grote dosis ongeloof. De zogenaamde onrust die ik zou zaaien, is enkel gebaseerd op feiten. De vele gesprekken die ik met bewoners, personeel en familieleden heb gehad, waren voor mij een teken aan de wand om deze zaak in handen te pakken. Deze feiten ontkennen is zo goed als de problemen en de realiteit niet onder ogen durven zien. Misschien moeten ze eens beter luisteren naar hun medewerkers en de bewoners. Hun aanpak en gebrek aan beleid in dit dossier bewijst net mijn grote gelijk. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, ook nu weer. “

U beschuldigt de CD&V-beleidsploeg van politieke spelletjes en wanbeleid. Kunt u specifieke voorbeelden geven van dit wanbeleid?

Nicolas Vermote:”Voor het uitbarsten van het schandaal, waren er al problemen. Het personeel trok al langer aan de alarmbel over allerhande ,kleine en grote frustraties, maar er werd weinig gevolg aan gegeven vanuit de politiek. Het woonzorgcentrum is nooit een prioriteit geweest voor de CD&V. Behalve het bouwen van een nieuwe infrastructuur, waar ze echt niet van onderuit konden, werd er beleidsmatig nooit ingezet op professionalisatie. Wat ben je met een modern, nieuw woonzorgcentrum als de beleidsmiddelen om het correct en professioneel te exploiteren niet volgen. Alleen nog maar het feit dat er niemand, niet de burgemeester en al zeker niet de OCMW-voorzitter of schepen van sociale zaken zijn politieke verantwoordelijkheid neemt, getuigt van weinig voeling, inzicht en zin voor verantwoordelijkheid.  Van 1994 tot op heden is de sleutelfunctie van OCMW-voorzitter in handen geweest van CD&V. 30 jaar lang hebben zij bepaald  hoe het woonzorgcentrum geleid moest worden. Dat ze ook boter op hun hoofd hebben in deze zaak is voor mij meer dan duidelijk. Een mea culpa was hier zeker op zijn plaats geweest, ontslag nemen de evidentie.  Maar geen haan die daarover kraait.”

Wat is uw mening over de rol van de crisismanagers die sinds 2017 zijn ingehuurd? Heeft hun aanwezigheid volgens u enige positieve impact gehad?

Nicolas Vermote:”Kijk naar hun bilan, wat is er structureel gewijzigd of verbeterd in ons woonzorgcentrum? Ik kan je daar heel kort op antwoorden: niets. Kan je dan spreken van een geslaagde beleidsstrategie, in mijn ogen absoluut niet. Het heeft de Nieuwpoortse belastingbetaler alleen heel veel geld gekost.”

De burgemeester beschuldigt u van een gebrek aan politiek fatsoen. Hoe reageert u op deze beschuldiging?

Nicolas Vermote:”De persoonlijke aanvallen van de burgemeester zijn we ondertussen gewoon. Het typeert hem zonder meer. Als je enige verweer een aanval op de boodschapper is.. tjah dan weet je als boodschapper dat je gelijk hebt. Als oppositieraadslid is het mijn taak om kritisch naar het beleid van de meerderheid te kijken. Je moet duwen waar het pijn doet, en blijkbaar doet gans dit dossier echt wel pijn.  Als gewezen leerkracht heeft hij het waarschijnlijk moeilijk met de in zijn ogen dissidentie in de gemeenteraad. De gemeenteraad is geen klaslokaal en de burgemeester is geen meester in de klas. Dat onderscheid moet hij dringend eens maken. Er mag, nee er moet een gezonde discussie zijn, maar je speelt steeds de bal en niet de man.”

Wat zijn uw voorstellen om de huidige problemen in het woonzorgcentrum structureel aan te pakken?

Nicolas Vermote:”Wat de structurele aanpak betreft: hier moeten we eerst iets duidelijk stellen. Vertrekken we vanuit een visie waarbij het WZC volledig in handen blijft van Stad Nieuwpoort of gaan we op termijn naar een verkoop of andere exploitant? Met Pro Nieuwpoort hebben we steeds gezegd dat een verkoop of andere uitbater onbespreekbaar is. Het WZC moet  100% in handen blijven van de Stad. Als je vertrek vanuit dat toekomstbeeld dan lijkt het me logisch dat je als Stad,  zelf een managementteam samenstelt. De beste mensen hiervoor aantrekken en dat dit wat geld zal kosten, lijkt me logisch. Gezien de specifieke problemen, mag je hier best ook wat in investeren. Het zal nog goedkoper uitkomen dan de hallucinante bedragen die we momenteel moeten ophoesten. 1.2 miljoen euro in de afgelopen 6 jaar en vanaf nu 749.999 euro per 4 jaar. Roger heeft hier gelijk, wat je zelf doet, doe je meestal beter 😉 “

Kunt u meer details geven over de mensonterende behandelingen die in het verleden hebben plaatsgevonden in het woonzorgcentrum? 

Nicolas Vermote:”We hebben allemaal in de pers gelezen welke mensonterende toestanden plaatsgevonden hebben. Het is niet nodig om dit hier nu nog eens te herhalen, uit respect voor de slachtoffers. Bovendien is de rechtszaak nog niet afgerond.” 

Hoe reageert u op de beweringen dat dergelijke praktijken nog steeds plaatsvinden, ondanks eerdere maatregelen?

Nicolas Vermote:”De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik geen weet heb dat dergelijke mensonterende praktijken nog steeds plaatsvinden. Ik hoop oprecht, zowel voor het personeel als voor de bewoners, dat deze geruchten niet kloppen. Er heerst wel een soort gelatenheid en wanhoop, komt het ooit allemaal wel nog goed met ons woonzorgcentrum?”

Wat zijn volgens u de noodzakelijke stappen die moeten worden genomen om te voorkomen dat dergelijke behandelingen in de toekomst plaatsvinden?

Nicolas Vermote:”Investeren in mensen, zowel in een management team als in de huismoeders, verzorgers, verpleegsters en administratie. Iedereen moet zich opnieuw kunnen focussen op hun kerntaak en dat in een aanvaardbaar arbeidsregime. Dagen van 18u werken, dat is niet menselijk en komt de kwaliteit absoluut niet ten goede. Een betere communicatie met personeel, bewoners en hun familie is een absolute prioriteit. “

U heeft meerdere keren moeten aandringen om het auditverslag in te kunnen zien. Waarom denkt u dat er zoveel tegenwerking was om dit verslag openbaar te maken?

Nicolas Vermote:”Ik denk dat we allemaal het antwoord hierop wel weten…. omdat het gewoon niet goed was. Deze audit was een dikke buis op hun rapport, en met buizen kom je niet graag thuis. Het ging de CD&V gesierd hebben om eerlijk en transparant te zijn naar de Nieuwpoortenaar toe. Er is niets mis met te zeggen dat de gevolgde strategie niet de gewenste resultaten heeft opgeleverd. Niemand is onfeilbaar, en een politieker al zeker niet.”

Wat zou volgens u gedaan moeten worden om de transparantie en verantwoording binnen het woonzorgcentrum te verbeteren?

Nicolas Vermote:”Transparantie begint al bij openbaarheid van bestuur. De politiek verantwoordelijken moet hierover duidelijk communiceren met de inwoners. En deftig en structureel overleg tussen het schepencollege en het management van het woonzorgcentrum zou al veel pijnpunten oplossen. Men krijgt de indruk dat de schepen niet of nauwelijks weet wat er gaande is in het WZC en dit ook niet naar behoren opvolgt. Bovendien zou het management duidelijke doelstellingen en targets moeten krijgen die ze binnen een redelijke termijn moeten behalen. Op die manier ga je vooruit en worden problemen ook effectief opgelost.”

Zijn er andere verslagen of documenten waarvan u denkt dat ze relevant zijn voor het publiek om inzicht te krijgen in de situatie in De Zathe?

Nicolas Vermote:”De manier van toewijzen van het externe management team roept bij mij wel wat vragen op. Deze heb ik dan ook gesteld in de gemeenteraad. Je voelt aan alles dat de toewijzing “gestuurd” werd. De vraag is alleen is dit de beste oplossing voor WZC De Zathe. Voor alle duidelijkheid ik trek de professionaliteit van die mensen absoluut niet in twijfel. De resultaten die ze voorleggen van hun eigen WZC zijn ronduit indrukwekkend. De vraag is alleen, what’s the bigger picture? Ik vrees dat het de bedoeling is om op termijn de exploitatie uit handen te geven.”

Het huidig bestuur heeft 1,2 miljoen euro uitgegeven aan crisismanagers. Hoe denkt u dat deze middelen beter benut hadden kunnen worden?

 Nicolas Vermote:”Zoals eerder aangegeven, investeren in een managementteam dat op de payroll komt te staan van Stad Nieuwpoort en in extra personeel. “

Wat zijn uw ideeën om de financiële middelen efficiënter in te zetten voor de verbetering van de zorgkwaliteit in het woonzorgcentrum?

Nicolas Vermote:”Alles begint met een goede, professionele leiding. Het aansturen van de diensthoofden die op hun beurt hun teams in de beste omstandigheden kunnen laten werken. De medewerkers moeten zich allen terug op hun kerntaken kunnen richten. Dat en dat alleen zal de zorgkwaliteit ten goede komen.”

Wat ziet u als de meest urgente maatregelen die onmiddellijk genomen moeten worden om de situatie in het woonzorgcentrum te verbeteren?

Nicolas Vermote:”Zorg dat er een directeur/manager dagelijks op de werkvloer is. Zorg dat de uurroosters correct opgesteld zijn en niet om de haverklap veranderen, zorg  dat de medewerkers correct verloond worden, zorg dat er een vlotte communicatie is… Met andere woorden zorg voor de mensen die voor de mensen zorgen!”

Welke lange termijn oplossingen stelt u voor om ervoor te zorgen dat het woonzorgcentrum een veilige en zorgzame omgeving wordt voor alle bewoners?

Nicolas Vermote:”Duidelijk kader uittekenen waarbinnen alle medewerkers zich ten volle kunnen ontplooien en focussen op hun taken. Een sterk management team dat duidelijke beslissingen kan nemen binnen een uitgestippelde toekomst. Zorg voor personeel en bewoners moet centraal staan.” 

Hoe ziet u uw rol en de rol van PRO Nieuwpoort in het proces van hervorming en verbetering van het woonzorgcentrum?

Nicolas Vermote:”Binnen Pro Nieuwpoort hebben we enkele mensen met een uitgebreide expertise binnen de zorg- en de sociale sector. Beleidsmatig kan dit een enorm voordeel zijn. Dit zijn mensen die dagdagelijks met hun voeten in het werkveld staan en zich dus perfect de problemen en verzuchtingen kunnen visualiseren. Als iemand met zo’n professionele achtergrond politiek verantwoordelijk zou worden, kan dit voor de administratie enkel een meerwaarde zijn. Er is voeling met de sector en het domein.” 

Is er nog iets anders dat u wilt toevoegen over de huidige situatie of over de toekomst van woonzorgcentrum De Zathe?

Nicolas Vermote:”Ik hoop oprecht dat de medewerkers en bewoners van WZC De Zathe eindelijk het toekomstperspectief krijgen dat ze verdienen. Zonder twijfel en met een professionele sturing. We zijn nu een traject gestart voor 4 jaar onder het management team van WZC St-Bernardus, ik hoop dat we na die 4 jaar het heft opnieuw in eigen handen kunnen nemen en we vertrokken zijn voor een lange periode van rust en stabiliteit.”