Rampzalige chaos bij het Noordstation: Levensgevaarlijke bouwwerf naast bushaltes De LIJN?
Een tikkende tijdbom boven de Lijn-bussen?
Brussel, 5 juli 2024
In het hart van Brussel, bij het iconische Noordstation, ontvouwt zich een absoluut schandaal dat de stad op zijn grondvesten doet schudden. De bussen van De Lijn rijden dagelijks onder een levensgevaarlijke bouwwerf die wel op instorten lijkt te staan. Deze situatie vormt een directe en voortdurende bedreiging voor de veiligheid van duizenden passagiers en chauffeurs en vooral ook het veiligheidsgevoel van passagiers en chauffeurs die hier dagelijks door moeten.
Doodsangsten en levensgevaar?
Elk uur van de dag, iedere minuut, riskeren de bussen van De Lijn hun weg door een bouwsite die de hel op aarde lijkt te zijn. Steigers kraken, betonbrokken storten neer, en puinregens zijn schering en inslag. De vraag is niet of, maar wanneer het eerste dodelijke slachtoffer zal vallen. “Het is een wonder dat er nog geen catastrofe is gebeurd,” verklaart een anonieme buschauffeur met trillende stem.
Schokkende getuigenissen: ‘We vrezen voor ons leven’
“Elke rit onder die bouwwerf voelt als Russische roulette,” zegt een angstige passagier. “Ik durf niet meer met de bus te gaan, maar ik heb geen andere keuze.” De chauffeurs, die als kanonnenvlees onder de bouwplaats rijden, zijn de wanhoop nabij. “Elke dag vraag ik me af of ik het levend zal halen,” vertelt een veteraan-chauffeur die al twintig jaar in dienst is, want “ook wij vinden dit zelf echt onverantwoord. Sommige reizigers spreken ons er ook over aan.”
Niemand heeft de autoriteiten hierover gecontacteerd? Is dat niet het probleem?
We zien een mogelijke ramp voor onze ogen gebeuren. Het is verbijsterend om te bedenken dat niemand de autoriteiten effectief heeft gealarmeerd over de levensgevaarlijke situatie bij het Noordstation. Terwijl we een ramp voor onze ogen zien gebeuren, is er schandalig weinig gedaan om de situatie te verbeteren. Deze laksheid en het totale gebrek aan urgentie hebben de woede van sommige reizigers en pendelaars wel echt doen ontbranden. Het probleem lijkt te liggen in het feit dat er geen effectieve communicatie en actie is geweest om deze dreigende ramp te voorkomen. De vraag blijft: waarom is er nog steeds niemand die de autoriteiten serieus heeft gecontacteerd om dit probleem op te lossen? Gewoon vanuit het principe dat het toch altijd beter is om rampen te voorkomen.
Noodkreet: ‘Doe iets voor het te laat is!’
De situatie bij het Noordstation heeft een ware storm van verontwaardiging veroorzaakt. Vakbonden, burgerbewegingen en verontruste inwoners eisen onmiddellijke actie. Protesten worden gepland, en er wordt gedreigd met stakingen als er niet snel iets verandert. “Dit kan zo niet langer doorgaan,” zegt een boze vakbondsleider. “We zijn het spuugzat om te wachten tot de eerste doden vallen.”
De schande van Brussel: Een nalatigheid die levens kan kosten
Het ooit zo trotse Noordstation van Brussel is nu een symbool van gevaar en nalatigheid. De bussen van De Lijn worden gedwongen door een ware oorlogszone te rijden, terwijl de verantwoordelijken blijven toekijken. Deze schandalige situatie vraagt om onmiddellijke en drastische maatregelen. Ook al is er nog geen ramp gebeurd, of moet er traditiegetrouw gewacht worden totdat een ramp zich voordoet, vooraleer er echt actie wordt ondernomen?
Waarom heeft niemand eraan gedacht om de haltes van De Lijn naast deze bouwwerf te verplaatsen?
In het licht van de aanhoudende gevaren die de bouwwerf bij het Noordstation in Brussel met zich meebrengt, rijst de vraag: waarom heeft niemand overwogen om de haltes van De Lijn die pal naast deze bouwwerf zijn gelegen te verplaatsen? Het lijkt een voor de hand liggende oplossing om de veiligheid van passagiers en chauffeurs te waarborgen. De mogelijke blootstelling aan vallend puin en mogelijk instortende steigers is simpelweg onverantwoord. Het feit dat er geen actie is ondernomen om de haltes naar een meer veilige locatie te verplaatsen, getuigt van een schokkende nalatigheid en een ernstig gebrek aan verantwoordelijkheid van De Lijn. Dit probleem vraagt om onmiddellijke herziening en actie om verdere risico’s te voorkomen.
Reactie van De Lijn
De Lijn is een van de gebruikers van het busstation onder de bouwwerf, naast MIVB. “We hebben regelmatig overleg met alle betrokken partijen bij dit bouwproject. Voor vragen over de werf en de veiligheid kunt u het beste contact opnemen met de werfleiding, die verantwoordelijk is voor de ontmanteling en de afbraak van het voormalige CCN-gebouw,” aldus Nele via het contactformulier van De Lijn.