Roeselare investeert fors in Vernieuwing fietspad langs Guido Gezellelaan

Woensdag 8 januari 2025

Vanaf maandag 13 januari gaat een ambitieus project van start om de Guido Gezellelaan in Roeselare te transformeren tot een veilige en comfortabele fietsroute. Het huidige fietspad maakt plaats voor een breder en moderner exemplaar, dat de veelgebruikte fietssnelweg F361 nog aantrekkelijker maakt. Dankzij een doordacht ontwerp en de toevoeging van extra bomen behoudt de laan haar groene karakter, terwijl fietsers volop ruimte en veiligheid krijgen.

Vier fases zorgen voor een vlotte uitvoering

Om de hinder te beperken, worden de werken opgedeeld in vier fasen:

Fase 1: Tussen Azalealaan en Herdersstraat
De eerste fase, die van 13 januari tot eind maart loopt, omvat de vernieuwing van het fietspad tussen de Azalealaan en de Herdersstraat. Hier wordt het pad verbreed tot vier meter. Tijdelijk geldt eenrichtingsverkeer richting Rumbeke, terwijl fietsers richting Roeselare omgeleid worden via de Begoniastraat en Azalealaan.

Fase 2: Van Herdersstraat tot Stijn Streuvelsstraat
Deze fase pakt het kruispunt met de Herdersstraat en het traject tot aan de Stijn Streuvelsstraat aan, met als doel een veilige doorgang voor alle fietsers.

Fase 3: Van Stijn Streuvelsstraat tot einde fietspad
In deze fase wordt het laatste deel van het fietspad vernieuwd, waardoor het traject volledig aansluit op de bestaande infrastructuur.

Fase 4: Zone tussen Azalealaan en Veldstraat
In de slotfase verdwijnen de verkeerslichten, en fietsers krijgen voorrang. Het autoverkeer wordt eenrichtingsverkeer richting Veldstraat, terwijl vrachtverkeer in de Veldstraat verboden wordt.

Een toekomstgerichte fietsverbinding

Met deze vernieuwingen kiest Roeselare resoluut voor duurzame mobiliteit. Het bredere fietspad zorgt voor een veilige en efficiënte doorstroming, zelfs tijdens de spitsuren. De bestaande bomenrij blijft behouden, en 18 extra bomen versterken de groene uitstraling van de laan.

Samenwerking en financiering

Het project is een samenwerking tussen de stad Roeselare, de provincie West-Vlaanderen en Europa. De provincie draagt 75% van de kosten, mede mogelijk gemaakt door een subsidie uit het Kopenhagenplan, dat duurzame mobiliteitsoplossingen ondersteunt.

Planning en updates

De werken worden afgerond tegen juni 2025, afhankelijk van weersomstandigheden en onvoorziene situaties. De meest recente updates zijn steeds te vinden op www.roeselare.be

Foto bij het artikel is schermafbeelding via Google Maps