In de vroege ochtend van 18 april 2024 hebben politiemachten uit Duitsland, Albanië, Bosnië-Herzegovina, Kosovo en Libanon in een gecoördineerde actie twaalf callcenters overvallen. Deze centra werden geïdentificeerd als de bron van duizenden frauduleuze telefoongesprekken per dag. Deze internationale politieactie, gesteund door Europol, resulteerde in de arrestatie van 21 verdachten en de identificatie van 39 betrokkenen bij uitgebreide telefoonoplichting.
Oorsprong van operatie Pandora
De actie, genaamd Operatie PANDORA, begon naar aanleiding van een incident in Freiburg, Duitsland. Een bankmedewerker vond het verdacht toen een klant in december 2023 verzocht om meer dan 100.000 euro in contanten op te nemen. Na onderzoek bleek dat de klant slachtoffer was van een oplichting door iemand die zich voordeed als politieagent. De echte politie werd ingeschakeld, waardoor het geld niet in handen van de oplichters viel.
Diversiteit in fraudepraktijken
Uit het onderzoek bleek dat de oplichters, actief vanuit verschillende landen, een breed scala aan telefoonfraude bedreven. Ze deden zich voor als familieleden, bankmedewerkers, klantenservicemedewerkers of politieagenten om slachtoffers te misleiden. De fraude varieerde van valse beloften over loterijwinsten en investeringskansen tot eisen voor schuldinning en prepaidkaartfraude.
Internationale samenwerking en tactieken
De operatie, die aanvankelijk werd geleid door het Landeskriminalamt Baden-Württemberg, breidde snel uit met steun van het Bundeskriminalamt. De fraudeurs opereerden vanuit callcenters in meerdere landen, elk met een eigen specialisatie zoals schuldinning in Bosnië-Herzegovina en online bankfraude vanuit Kosovo.
Preventie door proactieve maatregelen
Duitse onderzoekers zetten een callcenter op om de internationale criminele activiteiten tegen te gaan. Door gesprekken realtime te volgen, konden ze potentiële slachtoffers proactief waarschuwen en voorkomen dat fraude plaatsvond. In slechts vier maanden tijd wisten de agenten financiële verliezen voor de slachtoffers te voorkomen in meer dan tachtig procent van de gevallen, waarbij potentiële schade opliep tot meer dan 10 miljoen euro.
Inval en verzameling van bewijsmateriaal
Tijdens de inval verzamelden de agenten uitgebreid bewijsmateriaal waaronder gegevensdragers, documenten en financiële middelen ter waarde van 1 miljoen euro. Deze actie was onderdeel van een groter streven om de infrastructuur van de callcenters volledig neer te halen, ondersteund door analytische hulp van Europol.
Preventie
Deze succesvolle actie onderstreept de noodzaak van internationale samenwerking in de strijd tegen georganiseerde telefoonfraude. Voor tips over hoe u zich kunt beschermen tegen dergelijke oplichting, raadpleeg onze gids over preventie van cyberfraude.
Auteur tekst Andy Vermaut +32499357495, indegazette.be, email: denktankcarmenta@gmail.com