Reisorganisatie FTI failliet: Belangrijke tips voor getroffen reizigers

18 juni 2024

De Duitse reisorganisatie FTI Touristik GmbH heeft op maandag 3 juni een aanvraag ingediend voor een insolventieprocedure. Ook de Franse dochteronderneming, FTI Voyages SAS, heeft op 10 juni een verklaring van staking van betaling ingediend. Dit heeft aanzienlijke gevolgen voor iedereen die via reisaanbieders zoals Neckermann of Prijsvrij Vakanties een reis heeft geboekt bij FTI Touristik of FTI Voyages.

Controleer uw reservering

De naam van de reisorganisator en de gegevens van het garantiefonds vindt u op de bevestiging van uw reservatie. Bedrijven die onder FTI Touristik vallen, zijn onder andere FTI Duitsland, FTI Oostenrijk, FTI Nederland, 5vorFlug, BigXtra Touristik GmbH, DriveFTI, Cars&Campers en Meeting Point Rent-a-Car.

Uw rechten bij een faillissement

Afhankelijk van het type reis dat u heeft geboekt (pakketreis met vlucht en logies of afzonderlijke reisdiensten), verschillen uw rechten. Hieronder leest u wat u kunt doen als u getroffen bent door dit faillissement.

Pakketreis geboekt?

Indien u een pakketreis heeft geboekt, bent u wettelijk beschermd tegen het faillissement en ontvangt u een terugbetaling. Het advies verschilt afhankelijk van uw vertrekdatum.

Reist u al?

Als u al bent vertrokken, is uw reis gedekt door het Duitse of Franse garantiefonds reizen (Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF) of Association Professionelle de Solidarité du Tourisme (APST)). Deze fondsen zullen samen met FTI proberen ervoor te zorgen dat u uw reis kunt voortzetten. Is dit niet mogelijk, dan wordt een terugreis naar uw vertrekpunt georganiseerd en worden de gedane betalingen terugbetaald.

Bij vragen kunt u contact opnemen met:

  • DRSF: +49 (0)89 710 45 14 98
  • APST: +33 (0)1 44 09 25 35

Voor vertrek tussen 5 juni en 5 juli

FTI heeft aangekondigd dat alle geboekte diensten tot en met 5 juli worden geannuleerd. U ontvangt een terugbetaling van het garantiefonds (DRSF of APST). Het garantiefonds neemt contact met u op.

Vertrek vanaf 6 juli

FTI doet er alles aan om uw reis door te laten gaan. Indien dit niet lukt, zal het garantiefonds u terugbetalen binnen het wettelijk kader.

Belangrijke tips voor reizigers

  • Annuleer uw reis niet zelf: Dit kan annuleringskosten met zich meebrengen die niet door het garantiefonds worden vergoed.
  • Reissom niet volledig betaald?: Neem contact op met FTI voor een schriftelijke bevestiging over de status van uw reis.
  • Alternatieve reis boeken: Zorg ervoor dat u geen dubbele boekingen maakt zonder schriftelijke garantie dat er geen annuleringskosten zijn.

Individuele reisdiensten geboekt?

Afzonderlijke reisdiensten zoals hotelovernachtingen of autoverhuur vallen niet onder de wettelijke verzekeringsbescherming voor pakketreizen. Verifieer met FTI of u nog gebruik kunt maken van de geboekte diensten via hun hotline: +49 (0)89 710 45 14 98.

Betaling via kredietkaart

Als u via een kredietkaart heeft betaald, kunt u de betaling betwisten via de charge back-procedure. Voeg hierbij informatie over het faillissement toe.

Reisverzekering

Controleer bij uw verzekeraar of u gedekt bent voor dit faillissement. Als er geen terugbetaling mogelijk is, kunt u een schuldvordering indienen bij de curator.

Bijkomende tips

Betaal geen verdere bedragen aan FTI als de dienstverlener aangeeft niet betaald te zijn door FTI en de dienst niet verleend zal worden. U riskeert anders deze som te verliezen.