Vaderland, Moedertaal: een overweldigende theaterervaring die geschiedenis schrijft

Wat een spektakel! Vaderland, Moedertaal was zonder twijfel een onvergetelijke theaterwandeling en een absolute must see. Met een indrukwekkend ensemble van talentvolle acteurs en een meesterlijke regie van Kathelijn Vervarcke, werd het publiek langs zeven verschillende locaties meegenomen in de diepgaande verhalen van de Eerste Wereldoorlog en de nasleep ervan. Het stuk weefde een prachtig tapijt van menselijke emoties, historische inzichten en artistieke schoonheid, en werd gedragen door de uitzonderlijke prestaties van elke acteur en medewerker.

Sterk acteerwerk op elk niveau

De hoofdrollen werden schitterend vertolkt door een mix van ervaren acteurs en lokaal talent, die samen een hechte en dynamische cast vormden. Celia Bogaert wist het publiek te ontroeren met haar vertolking van Julie, een vrouw die na moeilijke jaren in Duitsland naar haar familie terugkeert. Haar pijn en hoop waren voelbaar in elke scène. Wesley Van Rossen speelde haar broer Emmerick met een warme emotionele diepgang, terwijl An Vanderper als de weduwe een krachtige tegenstem bood die de spanning tussen de personages versterkte.

Peter Bulckaen schitterde als Tanguy de Gaty de Gameau, een man gevangen tussen zijn verleden en het nieuwe leven dat hij opgebouwd heeft. Zijn krachtige spel werd perfect ondersteund door Roselien D’haenen in de rol van Anna, die de complexiteit van een vrouw die moest hertrouwen in moeilijke tijden prachtig neerzette. Dirk Dely voegde daar als Louis Vanblaere nog een extra laag drama aan toe met zijn intrigerende geheim.

Een cast vol hoogtepunten

Michael Vroemans bracht het personage Alfred Bastien, een schilder van het oorlogslandschap, tot leven met charisma en finesse. Zijn scènes, waarin hij vrouwen zoals Olivia (Louise Baeckelandt), Clara (Anita Willems), en Elisa (Lynn Cauwelier) inspireerde en uitdaagde om hun eigen ideeën over kunst en oorlog te ontwikkelen, waren boeiend en doordacht.

Kurt Defrancq als architect Joseph Viérin gaf een indrukwekkende vertolking in de scène over de wederopbouw van een stad, waar zijn visie op architectuur op scherp werd gezet door het echtpaar Marcel (Alex Haerens) en Jeanne (Jaklien Dumarey). Hun discussie over de toekomst van hun woning gaf een diepere laag aan de wederopbouw na de oorlog en werd met veel overtuiging gespeeld.

Stefan van den Broeck bracht een vurige voordracht over vitalisme die het publiek wist te boeien. Zijn personage vormde een ode aan de menselijke veerkracht na een periode van ontbering en werd ondersteund door meerdere personages, waaronder de dichter en zijn geliefde, en de kleurrijke jongeman Bokspoot Pan.

Oorlogssatire en scherpe humor

De satire rondom de verkiezing van de meest vergeten oorlogsheld vormde een speelse en toch diepzinnige afsluiting van de theaterwandeling. Dries Gilliaert schitterde als God, met Andy Vermaut als Sint-Pieter aan zijn zijde, die samen de chaos in de hemel in goede banen leidden. De verschillende oorlogshelden, waaronder Maria/Mary Borden (Myriam Six), Edith Cavell (Annelies Vanderbeke), en Florence Nightingale (Friede Landerwyn), brachten een krachtige boodschap over de zinloosheid van oorlog. Jerome Deburghraeve als Ali, William Leadlay als Mafidon, en Surinde als Lilja vulden deze satire prachtig aan, terwijl presentatoren Julie Borra en Charlotte Doubel voor de nodige luchtigheid zorgden.

De bijrollen waren minstens zo belangrijk en werden met veel overtuiging gespeeld. Apotheker Hasse (Jos Coussement), de plichtsverzuimende soldaat (Ilano Verplancke), Jeanne Michielsen (Myriam Six), boer Frans Vanderlinden (Dries Gilliaert), en zuster Marie Desaegher (Annelies Vanderbeke) maakten de cast compleet en gaven het stuk de extra diepgang die het nodig had.

Een productie van wereldklasse

De prestaties van de acteurs werden nog verder versterkt door de onmisbare hulp van de crew en de ondersteunende partners. Kathelijn Vervarcke wist met haar meesterlijke regie het beste uit iedere acteur te halen, en het samenspel tussen de BV’s en lokale talenten was ronduit subliem. Zonder de steun van Jo Lotteghiers, Annelies Catteeuw, Celine Dewulf, Wannes Vanneste, Lynn van Eeckhoutte, Franky van Tyghem, Peter Demarree en Delfien Taillieu was deze grootse productie onmogelijk geweest. Dankzij hun inzet en toewijding straalde elke locatie, elke scène, en elk personage.

Een theaterwandeling die de ziel raakt

Vaderland, Moedertaal was een theaterwandeling die meer was dan alleen een voorstelling; het was een onvergetelijke ervaring die geschiedenis, emotie en kunst op weergaloze wijze samenbracht. De indrukwekkende apotheose in de cultuurzaal was de perfecte afsluiting van een stuk dat het publiek van begin tot eind wist te boeien.

Iedereen die erbij was, zal het beamen: dit was een once-in-a-lifetime ervaring die niemand onberoerd liet. Dit stuk verdient zonder twijfel alle lof die het kan krijgen – een monument voor het theater en een ode aan de kracht van verhalen.

Dank aan alle onmisbare krachten achter de schermen van Vaderland, Moedertaal

Zo’n groots opgezet stuk als Vaderland, Moedertaal neerzetten doe je nooit alleen, zoals regisseur Kathelijn Vervarcke treffend verwoordde: “De tijd dat auteurs vanuit hun ivoren toren opereerden is allang voorbij.” Zonder de toegewijde steun van alle partners, medewerkers en gemeentes zou dit monumentale project nooit hebben kunnen slagen. We willen dan ook iedereen bedanken die, vaak achter de schermen, een cruciale rol speelde in het succes van deze onvergetelijke theaterwandeling.

Allereerst een bijzonder woord van dank aan Jo Lotteghiers van de dienst Toerisme in Langemark, die met zijn passie voor zowel geschiedenis als theater een drijvende kracht was achter het hele project. Jo’s toewijding en enthousiasme hebben het fundament gelegd waarop deze indrukwekkende productie kon groeien.

Ook Annelies Catteeuw uit Hooglede, Celine Dewulf en Wannes Vanneste uit Houthulst, Lynn van Eeckhoutte uit Staden, en Franky van Tyghem uit Koekelare verdienen alle lof voor hun tomeloze inzet. Zij hebben onvermoeibaar gewerkt aan het zoeken van locaties, het inhoudelijk vormgeven van het project en het uitrollen van de promotiecampagne. Zonder hun creatieve input en doorzettingsvermogen was Vaderland, Moedertaal niet geworden tot het juweel dat het nu is.

Daarnaast willen we ook de ervaren kapitein Peter Demarree uit Diksmuide bedanken, die samen met Delfien Taillieu het project op de juiste koers hield. Hun ervaring en expertise hebben ons vleugels gegeven en ervoor gezorgd dat het talent van het gehele acteursteam kon stralen.

Westtoer en de zeven betrokken gemeentes, Langemark-Poelkapelle, Houthulst, Hooglede, Kortemark, Staden, Koekelare, en Diksmuide, verdienen een speciale vermelding voor hun cruciale steun. Jullie betrokkenheid en toewijding hebben dit project mogelijk gemaakt, en samen hebben we een buitengewone productie neergezet die de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog op een ongekende manier tot leven heeft gebracht.

Vaderland, Moedertaal was niet alleen een voorstelling, het was een gezamenlijke prestatie van een toegewijd team, en we zijn iedereen oneindig dankbaar voor hun bijdrage.