Verkeersveiligheid in Oostende: Partij waarschuwt voor dodelijke kruispunten

Zone 30 is niet genoeg, actie vereist op zwarte verkeerspunten

Oostende, 13 augustus 2024 – De verkeersveiligheid in Oostende staat opnieuw in de schijnwerpers. Naar aanleiding van toenemende bezorgdheid onder de bevolking, legt de politieke partij haar visie op tafel. Verkeersveiligheid is volgens hen niet slechts een verkiezingsthema, maar een dringende prioriteit die ver buiten de grenzen van zone 30 reikt.

Dodelijke kruispunten eisen onmiddellijke actie

Partijvoorzitter Angelo Flederick onderstreept het belang van directe maatregelen op de gevaarlijkste kruispunten van Oostende. “Elke verkeersdode is er één te veel,” aldus Flederick. Hij wijst specifiek op drie problematische locaties: het kruispunt Ringlaan-Zandvoordestraat-Kreekstraat, waar tussen 2019 en 2023 vijf ongevallen plaatsvonden met twee doden als gevolg; het kruispunt Torhoutsesteenweg-Gistelsesteenweg, dat tussen 2018 en 2023 acht ongevallen en één dode telde; en het kruispunt Nieuwpoortsesteenweg-Elisabethlaan, waar in dezelfde periode tien ongevallen en drie doden werden geregistreerd.

Mobiliteitsbeleid blijft in eigen handen

Gemeenteraadslid Yves Miroir is duidelijk over het beheer van mobiliteit: “Het mobiliteitsbeleid moet in eigen handen blijven. Wij willen niet dat verkeersveiligheid wordt uitbesteed aan privébedrijven die het als een winstmodel zien.” Hij benadrukt het wetenschappelijke bewijs dat lagere snelheden leiden tot minder ernstige verwondingen bij ongevallen. “De cijfers spreken voor zich: bij 30 km/u is de kans op ernstige verwondingen aanzienlijk kleiner dan bij 50 km/u.”

Verbeterde zichtbaarheid en transparantie over boetes

Karine Reavens, een andere prominente stem binnen de partij, roept op tot verbeterde zichtbaarheid van zone 30 in Oostende. “De huidige inspanningen op het gebied van zichtbaarheid en bewustwording schieten tekort,” stelt Reavens. Ze benadrukt dat er meer openheid moet komen over de inkomsten uit boetes. “De burgers hebben het recht te weten hoe het geld van snelheidsovertredingen wordt besteed, en het zou uitsluitend moeten worden ingezet voor verkeersveiligheid en mobiliteit.”

Oostende als fiets- en wandelstad

De partij legt ook de nadruk op de toekomst van Oostende als een stad voor fietsers en wandelaars. Ze pleiten voor een betere integratie van deelvervoer en dynamische borden die de snelheid aanpassen aan de verkeersdrukte. “Wij willen van Oostende een stad maken waar voetgangers, fietsers en openbaar vervoer voorrang krijgen,” aldus Flederick.

Toekomstgericht mobiliteitsbeleid

Oostende groeit snel in inwonertal, toerisme en het aantal voertuigen. Karine Reavens merkt op dat de huidige mobiliteitsplannen niet langer toereikend zijn. “We staan voor de uitdaging om een nieuw mobiliteitsbeleid te ontwikkelen dat aansluit bij de huidige behoeften en toekomstige uitdagingen anticipeert.” De partij benadrukt dat verkeersveiligheid een integraal onderdeel moet zijn van het bredere mobiliteitsbeleid in Oostende. “Samen maken we van Oostende een veilige en leefbare stad voor iedereen,” besluit Flederick.