Opiniestuk:“Mijn gestolen apparaten ontketenden een (digitale) nachtmerrie”

10 mei 2025

Een diefstal die alles blootlegde

Ik ben Andy Vermaut. Afgelopen week, op 2 mei 2025, werden mijn telefoon en laptop gestolen uit de kantoren van Global Human Rights Defence in Den Haag, waar ik als spreker betrokken was bij twee evenementen. Tijdens de middagpauze verdwenen de apparaten. Wat volgde, was geen routineprocedure, maar een ontnuchterende reis door de absurditeit van moderne beveiliging.

De valse geruststelling van technologie

“Even een andere telefoon gebruiken en inloggen,” dacht ik aanvankelijk. Maar de eerste klap kwam meteen: Find my device werkte niet door tweestapsverificatie. Geen sms-codes, geen toegang tot authenticator-apps, geen bevestigingsmails. Elk account eiste iets wat ik net was kwijtgeraakt. Mijn bank? Vergrendeld. Mijn e-mail? Onbereikbaar.

De vicieuze cirkel waar niemand over praat

Het werd een Kafkaiaanse lus. Om mijn e-mail te herstellen, had ik mijn telefoon nodig. Voor mijn telefoon had ik mijn e-mail nodig. Voor mijn bank had ik beide nodig. Binnen 48 uur sloten sommige accounts zichzelf af vanwege ‘verdachte activiteit’. Herstel duurde 6 dagen, maar tegen die tijd waren andere accounts al geblokkeerd. Treintickets, werkafspraken, communicatiekanalen – alles verdween in een zwart gat.

Het domino-effect van digitale afhankelijkheid

Zonder telefoon of laptop kon ik:
• Geen nieuwe telefoon activeren (want verificatie)
• Niet bij mijn geld (bank-app ontoegankelijk)
• Niet werken (geen toegang tot accounts en agenda)
• Geen digitale tickets tonen (alles verdwenen)
Ironisch genoeg miste ik hierdoor tal van belangrijke afspraken.

Waarom ‘veiligheid’ soms onveilig voelt

Deze lagen van beveiliging zijn bedoeld om criminelen buiten te houden, maar straffen ook slachtoffers. Toen ik een helpdesk belde, kreeg ik te horen: “U kunt een nieuw wachtwoord aanvragen via de code die naar uw gestolen telefoon wordt gestuurd.” Alsof je een brandweerman vraagt om water dat alleen uit een brandende kraan stroomt.

Een oproep tot menselijke oplossingen

Ik pleit niet voor minder veiligheid, maar voor slimmere. Waarom bieden bedrijven geen alternatieve verificatiemethoden aan voor noodgevallen? Waarom verdwijnen simpele herstelopties zoals back-upcodes? Tot die vragen beantwoord zijn, blijft mijn advies:

  1. Bewaar back-upcodes offline
  2. Registreer een vertrouwd tweede telefoonnummer
  3. Noteer cruciale afspraken op papier

Andy Vermaut